مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۸
۰ نفر

یک تیم بین المللی به سرپرستی دانشمندان ناسا قدیمی‌ترین دهانه شهاب سنگ شناخته شده در استرالیا را شناسایی کرد که سرنخ‌های بیشتری را در شکل‌گیری زمین در دسترس قرار می‌دهد.

قديمي‌ترين شهاب سنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شینهوا، یک تیم بین المللی به سرپرستی دانشمندان ناسا قدیمی‌ترین دهانه شهاب سنگ شناخته شده در استرالیا را شناسایی کرد که سرنخ‌های بیشتری را در شکل‌گیری زمین در دسترس قرار می‌دهد.

این مطالعه که روز سه‌شنبه در مجله Nature Communications منتشر شد، نشان داد که دهانه شهاب‌سنگ یارابوبا (Yarrabubba) در بخش دورافتاده غرب استرالیا ۲.۲۲۹ میلیارد سال قدمت دارد.

تیمونز اریکسون، دانشمند مرکز تحقیقات فضایی جانسون ناسا گفت: این دهانه شهاب سنگ ۲۰۰ میلیون سال قدیمی‌تر از دهانه شناخته شده قبلی است که در آفریقای جنوبی کشف شده بود.

اعتقاد بر این است که اندازه اصلی دهانه این شهاب‌سنگ ۷۰ کیلومتر بوده، اگرچه بقایای آن امروز تنها ۲۰ کیلومتر است. 

دو شهاب سنگ از کنار زمین می‌گذرند

تیم اریکسون تا به امروز نمونه‌های سنگی را جمع آوری کرده که حاوی زیرکون و مونازیت است. این دو کریستال معدنی حاوی اورانیوم و سرب هستند که نسبت آن برای تعیین سن سنگ قابل اندازه‌گیری است.

زمان شکل‌گیری یارابوبا همزمان با تشکیل برخی از نخستین‌ یخ‌ها و یخچال‌های طبیعی زمین و اندکی پس از ظهور اکسیژن در جو است.

اریکسون گفت: «نکته جالب در مورد این پروژه این است که چگونه می‌توانیم سن دهانه‌های باستانی و فرسوده را تعیین کنیم.»

کد خبر 480014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha