این روزها رشد قارچ گونه سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای و عرضه انواع کالاها با تخفیف‌های جذاب باعث کسادی کسب و کار سوپرمارکت‌های محلی و حتی کاهش ۵۰ درصدی فروش برخی و تعطیلی آنها شده است.

کوهک

پریسا نوری/همشهری آنلاین: محله کوهک با داشتن ۲ خیابان اصلی و یک میدان، کوچکترین منطقه شمال شرق پایتخت است با این حال در دو سال اخیر ۶ سوپرمارکت زنجیره‌ای در خیابان‌های اصلی این محله افتتاح و باعث گلایه کسبه محلی شده است.

«علی اسلامی» صاحب یکی از قدیمی‌ترین سوپرمارکت‌های محله با اشاره به فعالیت ۳ فروشگاه زنجیره‌ای (کورش، جانب، seven) که با فاصله حدود ۳۰۰ متر در خیابان سلمان طرقی کنار هم جا خوش کرده‌اند، می‌گوید: «با وجودی که حدود ۳۰ سال است در این محله هستیم و همیشه فروش خوبی داشته‌ایم اما از ۲ سال پیش فروشمان ۳۰ درصد کم شده است. » او با بیان اینکه رشد قارچ گونه فروشگاه‌های زنجیره‌ای باعث می‌شود بقالی‌های ضعیف و کسب و کارهای خرد از میدان رقابت خارج شوند، می‌افزاید: «در این مدت ۳ تا از همکارهایمان که مغازه اجاره‌ای داشتند، نتوانستند از پس دخل و خرجشان بربیایند از این رو مغازه واگذار کردند و تا آنجا که مطلعم یکی از آنها دستفروشی کرده و ۲ نفر دیگر به مسافرکشی روی آورده است. »

از سوپرمارکت تا دکه

«هادی عابدزاده» که از ۲۰ سال پیش در محله کوهک مغازه سوپرمارکت دارد، معتقد است با ورود سوپرمارکت‌های زنجیره‌ای به عرصه رقابت، درآمدش بیشتر از ۵۰ درصد کم شده است. او که مغازه‌اش نبش خیابان نیروی دریایی است، با گلایه می‌گوید: «از یک سوپرمارکت قدیمی به یک دکه بزرگ تبدیل شده‌ایم و الان مشتری‌های ما بیشتر گذری هستند که سیگار و آب معدنی می‌خواهند یا بدو بدو می‌آیند و شیر و ماست و کیک و  می‌خرند. »

عابدزاده درباره تخفیف‌های وسوسه‌کننده هایپرمارکت‌ها می‌افزاید: «معمولا کالاهای عرضه شده در برخی این فروشگاه‌های بزرگ که تخفیف زیاد دارند، از برندهای خاص است و قیمت‌های روی اجناس هم با قیمت های دیگر متفاوت است که در قالب تخفیف‌های مختلف عرضه می‌کنند. »

حمایت از کسب و کارهای خرد

در حال حاضر که بیشتر افراد خرید از فروشگاه‌ های بزرگ و زنجیره‌ای را به دلیل متنوع بودن کالاهای عرضه شده از خوارو بار، مواد پروتئینی، سبزی و صیفی گرفته تا لوازم خانگی و دیگر اقلام مصرفی و تخفیف‌های جذاب را به سوپرمارکت‌ها و خواربارفروشی‌های محلی ترجیح می‌دهند، چه تدبیری برای رونق خرده‌فروش‌ها باید در نظر گرفته شود تا در این رقابت نابرابر از دور خارج نشوند. دکتر «بیژن عبدی» اقتصاددان و استاد دانشگاه دراین باره می‌گوید: «با توجه به اینکه اقتصاد یک موضوع به هم پیوسته است، باید درباره تاثیر ابرمارکت‌ها برخرده‌کسب و کارهای محلی همه جوانب کار را با هم سنجید. وجود این فروشگاه‌های بزرگ هم درست است و هم غلط. از یک طرف فلسفه وجودی آنها در همه جای دنیا این است که کالاها ارزانتر به دست مشتری برسد و از طرفی باید کسادی کسب و کارهای خرد را هم در نظر داشت. به نظر من دولت باید با اعمال سیاست‌هایی از جمله افزایش مالیات‌های فروشگاه‌های بزرگ و کاهش مالیات کسب و کارهای خرد از آنها حمایت کند. همچنین به نوعی خرده فروش‌ها را در فروشگاه‌های بزرگ سهیم کند تا نه سیخ بسوزد و نه کباب. »

کد خبر 479954

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha