چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
۰ نفر

یکی از دیدنی‌ترین نقاط راه‌آهن سرتاسری شمال-جنوب بین گردنه گدوک و پل ورسک در محور فیروزکوه قرار دارد که به «سه‌خط طلا» معروف است. این قسمت از راه‌آهن ناخودآگاه گردشگران را برای تماشا و عکاسی متوقف می‌کند.

سه خط طلا

 همشهری آنلاین: اگر از سمت تهران وارد محور فیروزکوه شوید، بعد ازگذشتن از جاجرود، دماوند و فیروزکوه از پل  ورسک عبور خواهید کرد. حدود ۳ کیلومتر بعد از این پل، در قسمت شرقی جاده و در ارتفاعات، راه آهن بسیار زیبا و باشکوهی در ۳ ارتفاع مختلف و به‌موازات هم دیده می‌شود که به «سه‌خط طلا» معروف است.

علت این‌که این راه‌آهن در ۳خط دیده می‌شود این است که  برای کم کردن شیب و افزایش ضریب قدرت لکوموتیوها، مهندسان مسیر راه‌آهن را با ساخت پل‌ها و تونل‌های متعدد به صورت مارپیچ از کوه گذرانده‌اند که کار بسیار سختی بود و طراحی چنین خطوطی برای ایرانیان ارزشی مانند طلا داشت.

این کار در زمان حکومت رضاشاه پهلوی انجام شد. در اردیبهشت سال ۱۳۱۲ شرکت دانمارکی کامپساکس قرارداد احداث راه آهن شمال-جنوب ایران را امضاء کرد. این در حالی بود که بسیاری از شرکت‌های خارجی از عهده ساخت چنین راه آهنی از میان کوه‌های پرشیب البرز برنیامده بودند. مهندسان اروپایی برای ساخت این راه آهن به ایران آمدند و مشخص کردند که راه آهن باید از کوهستان پرشیب ورسک به سمت تونل گدوک کشیده شود، اما حرکت در چنین شیب تندی برای قطار ناممکن بود. بنابراین تصمیم گرفتند مسیر را به شکل سه پله روی دامنه کوه اجرا کنند که به سه‌خط طلا معروف شد.

گردشگران بسیاری برای عکاسی و دیدن سه‌خط طلا توقف می‌کنند تا آن را تماشا کنند. در واقع سه‌خط طلا امروزه به یکی از دیدنی‌ترین و زیباترین قسمت راه آهن مازندران تبدیل شده است.  

کد خبر 479924
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha