چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
۰ نفر

سیل بنیان‌کن اخیر باوجود این‌که نعمت‌های فراوانی را برای هرمزگان به همراه داشت، اما خسارت‌های هنگفتی نیز به زیرساخت‌های استان تحمیل کرد که طبق برآوردهای اولیه بیش از بودجه عمرانی یک‌ساله استان است.

سیل هرمزگان

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، در بودجه امسال پیش‌بینی اختصاص ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای طرح‌های عمرانی از محل تملک دارایی برای هرمزگان شده بود اما هنوز تا پایان سال مالی فرصت باقی‌مانده و مشخص نیست که چه میزان از این اعتبار برای طرح‌های استان محقق می‌شود. خسارت‌های سیل اخیر نیز با ۵ هزار میلیارد ریال بیشتر به آن اضافه شد.

شاید سیل از یک‌سو جدی گرفته نشده بود و از سوی دیگر نیز زیرساخت‌ها برای این حجم از آورده مهیا نبود از این‌رو به مناطق روستایی که کمتر برای پیشامد سیل تدابیری نشده بود بیشترین خسارت را وارد کرد که سال‌ها زمان می‌برد به حالت عادی برگردد.

در جریان این سیل طغیان گر مردم مناطق مختلف، مسئولان و خیران به کمک مردم سیل‌زده آمدند و با کمک‌های انسان دوستانه خود توانستند تا حدودی دردهای مردم را کاهش دهند اما از امروز باید برای ساخت و بازسازی این مناطق همت شود.

یکی از جلوه‌های خوب کمک‌رسانی حضور پرشمار نیروهای مسلح ارتش و سپاه برای کمک‌رسانی به آسیب دیدگان بود و دستگاه‌هایی همچون دانشگاه علوم پزشکی، جمعیت هلال‌احمر و سایر نهادها و سازمان‌های دولتی در جریان سیل کمک کردند که به سیل مهربانی معروف شد.

ثبت بیشترین بارش هفته شانزدهم سال آبی 

استان هرمزگان که در طول ۲ دهه اخیر روند خشکسالی، آن را به‌ شدت با مشکل بی‌آبی مواجه کرده بود یک‌دفعه با بارندگی اخیر یک خیز بزرگی برداشت که بر اساس گزارش هواشناسی بیشینه مجموع بارش هفته شانزدهم سال آبی (۱۶ تا ۲۲ دی‌ماه) در ایستگاه قشم (ساحلی) در استان به میزان ۲۱۵. ۳ میلی‌متر ثبت‌شده است.

بر اساس این گزارش، در هفته شانزدهم از سال زراعی امسال، همه استان‌های کشور بارشی از ۲۰ تا ۱۵۰ میلی‌متر داشته‌اند که بیشترین بارندگی مربوط به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بخش‌هایی از استان‌های فارس، کرمان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران و گیلان بوده است.

برآورد ۱۵ هزار میلیارد ریالی خسارت سیل 

استاندار هرمزگان گفت: بر اساس برآوردهای نهایی، سیل اخیر ۱۵ هزار ۶۱ میلیارد و ۷۵۴ میلیون ریال به استان خسارت وارد کرد که بیشتر آن مربوط به بخش راه، ارتباطات، آموزش‌وپرورش، کشاورزی، بهداشت و درمان، شهرداری‌ها، مسکن، برق، حمل‌ونقل و آب و فاضلاب بوده است.

فریدون همتی در مورد آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده استان گفت: هم‌اکنون شرایط تا حدودی به حالت عادی بازگشته و امدادرسانی به مردم این مناطق همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد : در حال حاضر آب همه روستاها به‌ جز ۳۰ روستای شهرستان جاسک و ۶ روستای شهرستان بشاگرد و ۲ روستای سندرک میناب وصل شده و در مجموع از ۳۳۵ روستایی که دچار قطعی آب بود، مشکل ۲۹۷ روستا برطرف شده است.

استاندار هرمزگان، بیشترین خسارت وارده در سیل اخیر را به حوزه راه عنوان کرد و گفت: ۶ محور شریان اصلی، ۱۰ محور فرعی و ۳۷ مسیر روستایی خاکی دچار خسارت‌های بسیاری شد.

همتی اظهار کرد: بخش راه‌ها به دلیل نقش زیرساختی آن برای تداوم فعالیت سایر بخش‌های امدادی حیاتی بوده و از این‌رو در صدر فعالیت‌های ستاد پاسخ به بحران قرار دارد.

مسیر ۲۱ روستا در جاسک و بشاگرد مسدود است

استاندار هرمزگان گفت: ۹۵۰ کیلومتر راه روستایی در بشاگرد بازگشایی‌شده و در حال حاضر فقط مسیر ۱۱ روستای کوهستانی شهرستان جاسک و ۱۰ روستا در بشاگرد مسدود است که گروه‌های عملیاتی با جدیت و پشتکار مشغول انجام عملیات بازگشایی مسیرها هستند.

همتی افزود: هم‌اکنون ۱۲۴ دستگاه راه‌سازی شامل ۲۲ دستگاه بولدوزر، ۲۴ دستگاه گریدر، ۳۰ دستگاه لودر، ۴۰ دستگاه کامیون و ۸ دستگاه کمرشکن متعلق به راهداری، سپاه، ارتش، شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و بخش خصوصی و ۱۸۵ نفر در حال فعالیت شبانه‌روزی برای بازگشایی کامل مسیرها هستند.

وی در مورد خسارت‌های وارد به حوزه انرژی برق نیز گفت: خسارت‌های بسیاری به این بخش وارد شده و حدود ۲۰۰ کیلومتر شبکه ۲۰ کیلوولت نیازمند مقاوم‌سازی است.

استاندار هرمزگان، خسارت‌های واردشده به بخش کشاورزی را بسیار بالا دانست و گفت: مهم‌ترین خسارت‌های وارد شده در این بخش، تخریب 3 هزار و ۲۰۰ هکتار زمین زراعی، ۳۵۰ هکتار باغ، تلف شدن 3 هزار و ۱۰۰ رأس دام، تخریب ۸۰ واحد دامداری، تخریب ۱۷۰ حلقه چاه کشاورزی و تخریب ۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع، ۶۰ سازه آبخیزداری و از بین رفتن یک‌هزار و ۵۰۰ هکتار آبیاری تحت‌فشار است.

همتی اضافه کرد: در سیل اخیر به ۲۱ مدرسه و ۵۲ کلاس درس آسیب جدی وارد شده و ۳۳ مدرسه در قالب ۷۶ کلاس درس و ۲ سالن نیازمند تعمیر اساسی و تأمین تجهیزات هستند.

خدمات‌رسانی به مناطق سیل‌زده باقوت ادامه دارد

استاندار هرمزگان گفت: همه مجموعه‌ها و دستگاه‌های اجرایی ازجمله نیروهای سپاه، ارتش، هلال‌احمر، بسیج و گروه‌های مردمی از همان ابتدا برای امدادرسانی و ارائه خدمات به سیل‌زدگان پای‌کار آمدند و خدمات‌رسانی همچنان باقوت ادامه دارد.

همتی بیان کرد: با برآورد خسارتی که صورت گرفته و گزارش آن به وزارت کشور و هیأت‌ دولت ارائه‌ شده، تلاش می‌کنیم به‌سرعت روند جبران خسارت‌های ناشی از سیل در شرق هرمزگان و بازسازی خانه‌های آسیب‌دیده را هر چه سریع‌تر آغاز کنیم.

خسارت ۹ هزار میلیارد ریالی سیل به زیرساخت‌های هرمزگان

یکی از تأسیسات زیربنایی استان که در جریان این سیل خسارت دید، راه‌های ارتباطی بود که به گفته معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان، ۹ هزار میلیارد ریال سیل به زیرساخت‌های دو منطقه سیل‌زده جاسک و بشاگرد در شرق خسارت زد.

رضا مدرس دراین‌باره افزود: سیل اخیر به زیرساخت‌های برق، آب، راه، ارتباطات در این دو شهرستان خسارت وارد کرده که رقم آن قابل‌ملاحظه است و هنوز خسارت‌های واردشده به واحدهای مسکونی در مناطق سیل‌زده به‌صورت کامل ارزیابی نشده و نمی‌توان رقمی در این مورد اعلام کرد.

آسیب سنگین جاده جاسک

وزیر راه و شهرسازی که یکشنبه ۲۹ دی از مناطق سیل‌زده شرق هرمزگان بازدید کرده بود نیز گفت که آسیب شدید به جاده‌های جاسک وارد شده است، بناهای فنی تا حد زیادی خسارت‌دیده‌اند اما پل‌های ساخته‌شده از اعتبارات دفتر مقام معظم رهبری و پل‌های مصوب سفر رئیس‌جمهوری آسیب ندیده‌اند و پل‌های جدید به‌زودی جایگزین پل‌های تخریب‌شده خواهند شد.

کد خبر 479862

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha