دوشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۰:۱۷
۰ نفر

ترجمه - منصوره رضائی: در چند هفته گذشته افزایش تعداد پزشکان زن در نسبت با مردان در انگلستان، بحث و جدل‌هایی را در محافل علمی برانگیخته است.

«افزایش تعداد پزشکان زن، برای پزشکی بد است و دانشگاه ها باید برای رشته پزشکی تعداد بیشتری دانشجوی مرد قبول کنند.» این، نظر دکتر بریان مک کینستری است که درمقاله ای در آخرین شماره نشریه British Medical Journal  آن را مطرح کرده است.

استدلال او این است که احتمال زیادی دارد پزشکان زن به صورت پاره وقت کار کنند و این موضوع موجب اشکالاتی از نظر تأمین پرسنل پزشکی می‌شود. دکتر مک کینستری در این مقاله ابراز عقیده کرده که زنان دانشجویی که اکنون در دانشکده‌های پزشکی تعدادشان از دانشجویان مرد بیشتر است، احتمال کمتری دارد در بخش‌های آموزشی و پژوهشی کار کنند و به این ترتیب در آینده به پزشکی لطمه خواهد خورد.

در مقابل، پروفسور جین داکر، از یونیورسیتی کالج در لندن به بی‌بی‌سی می گوید: بهتر است به‌جای نگرانی درباره تعداد بیش از حد پزشکان زن، ‌توجهات به تضمین فرصت‌های شغلی برابر برای پزشکان متمرکز شود.

پروفسور داکر می‌گوید: هنگامی که من در دانشکده پزشکی درس می‌خواندم سهمیه‌ای برای پذیرش دانشجویان زن تعیین کرده بودند که تنها 30 درصد بود. او تأکید می‌کند که شواهد موجود نشان می‌دهد توانایی‌های پزشکان زن کمتر از پزشکان مرد نیست و در حقیقت زنان از نظر ورود به دانشگاه و گذراندن امتحانات دوره پزشکی کارنامه بهتری دارند. پروفسور داکر می‌افزاید: با این وجود تعداد پزشکان زن در رشته‌های جراحی و نیز رده‌های بالای حرفه پزشکی به مراتب کمتر از پزشکان مرد است.

در حال حاضر در بیشتر دانشکده های پزشکی انگلیس تعداد دانشجویان زن بیشتر از دانشجویان مرد و به نسبت 3 بر 2 است. دکتر مک کینستری می‌گوید: شمار فزاینده دانشجویان زن در رشته پزشکی موجب نگرانی به خصوص در رشته پزشک خانواده (پزشک عمومی) شده است. او اگرچه تأکید می‌کند که نمی خواهد لحن انتقادی داشته باشد ولی خاطرنشان می‌سازد که پزشکان زن به دلیل این که باید وقت زیادی را صرف نگاهداری فرزندانشان کنند برای انجام وظایف خود در موقعیت دشواری قرار می‌گیرند.

دکتر مک کینستری که در اسکاتلند طبابت می کند،  می گوید: در اسکاتلند، سهم پزشکان زن در کارآموزی، پژوهش، تدریس و شرکت در کمیته‌های کاری معادل تنها 60 درصد سهم پزشکان مرد در این گونه فعالیت‌هاست. بحث در میان پزشکان انگلیسی همچنان ادامه دارد.

بی‌بی‌سی- 5 آوریل 2008

کد خبر 47978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز