مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۵
۰ نفر

فرش ماشینی و تابلو فرش ماشینی، نمونه‌ای مصنوعی از  فرش دستبافت است که توسط ماشین آلات صنعتی، بافته می شود. پیشینه به وجود آمدن این نوع فرش در ایران، نشان می‌دهد که برای اولین بار در اوایل دهه پنجاه توسط کارخانه های مخمل و ابریشم کاشان بافته و به بازار عرضه شده است.

image-20200121120116-2.jpeg

این در حالی است  که در حدود هشتاد سال پیش، مردمانی از دیار تبریز، نوعی دیگر از فرش که فقط جنبه زیبایی و تزئینی دارد را به نام تابلو فرش خلق کردند. تابلو فرش، به دو دسته دستبافت و ماشینی تقسیم می شود، که تابلو فرش ماشینی، خود دو نوع بافت ماشینی و چاپی را شامل می شود. امروزه با توجه به شباهت زیاد این نوع از فرش‌ها به نوع دستبافش، توانسته طرفداران زیادی را در بین علاقه مندان به فرش پیدا کند.

ما در اینجا می خواهیم به ویژگی های مهم این دو نوع از فرش های ماشینی بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

انواع فرش های ماشینی

فرش های ماشینی، از نظر میزان شانه و تراکم‌شان، به این ۵ دسته تقسیم می‌شوند: ۴۰۰ شانه، ۱۵۰۰ شانه،  ۷۰۰ شانه، ۱۰۰۰ شانه و ۱۲۰۰ شانه. هر چه شانه فرش بیشتر باشد، نشان دهنده تراکم بالاتر آن است و همچنین تراکم بالاتر؛ نشان دهنده ی سفتی آن خواهد بود. پس در نتیجه، فرش های ۷۰۰ شانه از تراکم کمتر و نرمی بیشتری برخوردار می باشند. فرش های ماشینی با شانه و تراکم بیشتر، از زیبایی و ظرافت بیشتری نیز برخوردارند؛ چون تعداد گره‌ها در فرش ماشینی بالاتر است و در نتیجه بافت ریزتری را دارا هستند.

ابعاد فرش ماشینی

این نوع از فرش ها در ابعاد ۱.۵*۱، ۲*۱، ۳*۱، ۴*۱، ۲.۲۵*۱.۵، ۶، ۹ و ۱۲ متری که ابعاد استانداری هستند تولید و عرضه می شوند. این در حالی است که می توان در ابعاد دلخواه نیز آن ها را سفارش داد و تحویل گرفت.

آهار فرش
فرش های ماشینی به جز قسمت بافتشان که در هم تنیدن نخ ها برای به وجود آمدن تار و پود آن ها است، بخش دیگری به نام آهار دارند که این بخش به منظور بالا بردن استحکام فرش در برابر هرگونه پارگی و فرسایش کاربرد دارد و ترکیبی از نشاسته با رزین های صنعتی است.

انواع تابلو فرش های ماشینی

· تابلو فرش بافت ماشینی

در این نوع از تابلو فرش‌های ماشینی، همانگونه که از اسمش پیداست، بافت ماشینی دارند و با دادن یک طرح یا نقشه به دستگاهی که قابلیت نقشه خوانی دارد؛ دستگاه آن را در ابعاد دلخواه می بافد.

·  تابلو فرش چاپی

در تابلو فرش چاپی، در ابتدا فرش در ابعاد دلخواه به رنگ کاملا سفید بافته شده و سپس طرح و نقشه مورد نظر به وسیله دستگاه بر روی آن چاپ می شود.

سرعت بافت و تهیه این نوع از تابلو فرش، نسبت به نوع ماشینی سریع‌تر است اما این در حالی است که دوام رنگ‌ها در نوع چاپی کمتر است. همچنین طرح ها در تابلو فرش بافت ماشینی، واقعی تر به نظر می رسند.

ابعاد تابلو فرش ماشینی

تابلو فرش‌های ماشینی، در ابعاد مختلفی تولید و ارائه می شوند که متداول ترین این ابعاد، اندازه های ۷۰ در ۵۰، ۱۰۰ در ۵۰، ۱۰۰ در ۷۰، ۷۰ در ۵۰ و ۱۰۰ در ۵۰ می باشد. به طور کلی در رابطه با این تابلوها نیز همانند فرش های ماشینی می توان آن ها را در ابعاد دلخواه هم سفارش داد.

بهترین تابلو فرش ماشینی

اولویت مهم در انتخاب یک تابلو فرش که مرغوب بودن آن را رقم می زند، میزان تراکم آن‌ها است. یعنی هر چه تراکم آن ها بیشتر باشد، در واقع ظرافت آن ها بالاتر خواهد بود و شباهت‌شان به نوع دستباف بیشتر می شود. همچنین این میزان ظرافت در تابلو فرش های بافت ماشینی نسبت به نوع چاپی بیشتر دیده می شود.

آهار تابلو فرش

همانطور که در فرش‌های ماشینی برای بالا بردن استحکام‌شان از آهار استفاده می‌کنند، در تابلو فرش های ماشینی نیز آهار کاربرد دارد و پس از آماده شدن تابلو فرش، آن را به وسیله های ترکیبی از مواد صنعتی که چسب گونه هستند آهار می زنند.

بنابراین امیدواریم با این اطلاعات در رابطه با ویژگی های مهم فرش ماشینی و تابلو فرش ماشینی (www.malekshah.com) ، بتوانید انتخاب مناسب و درستی از آن‌ها را خرید کنید تا زیبایی و هنر را با قیمتی پایین به خانه‌های‌تان بیاورید.

کد خبر 479631

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha