دانشمندان با مطالعه دستگاه ایمنی بدن به روشی دست یافته‌اند که به احتمال فراوان می‌تواند با کشتن سلول‌های سرطانی به درمان یکی از مرگبارترین بیماری‌های تاریخ بینجامد.

سلول سرطاني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی، یافته‌های پژوهش علمی تازه دانشمندان دانشگاه کاردیف نشان می‌دهد این درمان ظرفیت‌های فوق‌العاده برای مبارزه با سرطان و کشتن سلول‌های سرطانی ریه، پوست، خون، پستان، استخوان، روده بزرگ، پروستات، کبد، مثانه و دهانه رحم دارد. هر چند هنوز وارد مرحله آزمایشگاهی نشده است اما دانشمندان امیدوارند بتوانند از آن برای درمان تمام سرطان‌ها بهره ببرند.

پروفسور اندرو سیوئل، از گروه پژوهش دانشگاه کاردیف در این باره می‌گوید: «حالا بخت بهبود یافتن همه بیماران سرطانی افزایش یافته است. پیش‌تر کسی باور نمی‌کرد چنین چیزی ممکن باشد اما حالا درمان تازه سرطان شبیه لباسی است که به تن همه اندازه می‌شود و فقط یک گونه از سلول‌های دستگاه ایمنی بدن می‌تواند به مبارزه با شکل‌های مختلف سلول‌های سرطانی در همه گروه‌های سنی برود و همه را نابود کند.»

یافته‌های این پژوهش در شماره تازه فصلنامه نیچر ایمیونالجی منتشر شده است. بر این اساس، یک لنفوسیت تی (یکی از انواع سلول‌های موجود در دستگاه ایمنی بدن) در درون خون انسان وجود دارد که می‌تواند تهدیدها را شناسایی و ارزیایی کند. این سلول توانایی آن را دارد که سلول‌های بیمار و سرطانی را از بین ببرد و به سلول‌های سالم آسیب نرساند. ضمن اینکه برای کشتن سلول‌های سرطانی با ملکول MR۱ تعامل می‌کند. MR1 یک مولکول سطحی سلولی است که سوخت‌وساز ناهنجار درون سلول سرطانی را به دستگاه ایمنی خبر می‌دهد.

از سوی دیگر، برخی دانشمندان معتقدند این کشف هنوز در مراحل ابتدایی است و تا زمان کاربردی شدن راهی دراز در پیش دارد. لوسیا موری و جنارو دی‌لیبرو از دانشگاه بازل در سوئیس می‌گویند مبارزه یک سلول با تمام سلول‌های سرطانی ظرفیتی فوق‌العاده است که هنوز نمی‌توان درباره مفید بودن آن برای تمام سرطان‌های موجود در بدن انسان اظهار نظر کرد.

شبیه‌سازی شیوه حمله سلول لنفوسیت تی به سلول‌های سرطانی

در حال حاضر داروهایی بر اساس عمل سلول‌های تی برای درمان سرطان وجود دارند و ایمنی‌درمانی سرطان‌ها اکنون به یکی از هیجان‌انگیزترین پیشرفت‌ها در این حوزه بدل شده است.

مشهورترین نمونه در این مورد «سلول‌های تی CAR» (سلول‌های تی دارای گیرنده آنتی‌ژنتی کایمریک ) هستند که سلول‌های T هستند که با مهندسی ژنتیکی طوری تغییر داده شده‌اند که یک گیرنده مصنوعی سلول تی را  برای ایمنی‌درمانی تولید کنند.

کد خبر 479561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha