سه‌شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: پرونده قدیمی‌ترین اثر معماری منبع آب بجنورد برای ثبت در فهرست آثار ملی کشور تهیه شده‌است که این اثر با همکاری شهرداری و متناسب با کاربری‌های تعریف‌شده، مرمت و احیا می‌شود.

منبع آب

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، علی مستوفیان گفت: بنای منبع آب به‌عنوان یکی از آثار معماری و نشانه شهری بجنورد در مرکز استان خراسان شمالی بیش از ۷۰ سال قدمت دارد و علاوه بر نقش آن در تقویم خاطرات شهروندان، نمادی از آغاز ساخت بناهای صنعتی پیشرفته در منطقه است.

وی گفت: کاربری‌هایی نظیر موزه آب برای بهره‌برداری از بنای منبع آب بجنورد در نظر گرفته شده‌ است که در صورت ثبت آن در فهرست آثار ملی، با همکاری شهرداری این اقدامات در مسیر جدی برای اجرا قرار می‌گیرد.

مستوفیان از ثبت ۱۹ اثر متعلق به خراسان شمالی در فهرست آثار ملی کشور در سال جاری خبر داد و افزود: از این تعداد، ۳ اثر تاریخی، ۵  اثر ناملموس، ۵ اثر طبیعی و ۶ میراث منقول بوده است.

تاکنون نام ۶۴۲ میراث فرهنگی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۴ اثر طبیعی، ۷۵ اثر ناملموس و ۱۴ اثر منقول تاریخی است.

استان خراسان شمالی با داشتن یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

کد خبر 479556

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha