بازی‌های بومی محلی بخشی از فرهنگ هر جامعه است که می‌توان با حفظ و گسترش آن نشاط اجتماعی را در جامعه افزایش داد. استان خراسان رضوی برای مسابقاتی همچون هفت سنگ، چوب‌کشی، فوتوالی و تونیک لیگ کشوری دارد.

بازی‌های بومی محلی

به گزارش همشهری‌ آنلاین به نقل از ایرنا، به گفته مسئولان هیات بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی این استان یکی از پیشگامان این بازی‌ها است به طوری که جشنواره‌هایی نیز در سراسر شهرستان‌های استان برگزار می‌شود و این مسابقات از بیشترین تعداد داور و مربی در این استان برخوردار است.

 یادگیری مهارت در انجام کار گروهی، نشاط اجتماعی، تحرک بدنی و تربیت براساس آموزه‌های ملی به جای فرهنگ‌ بیگانه از جمله مزایای احیای بازی‌های بومی محلی است که توجه به احیای این میراث‌ فرهنگی را ضروری‌ کرده است.

بازی‌های بومی محلی آن دسته از ورزش‌هایی­ هستند که در ارتباط با فرهنگ یک تیره خاص است که رابطه تنگاتنگ و نزدیک با شیوه زندگی، رفتار، کردار و مناسبات آنان دارد.

این بازی‌ها برگرفته از فضای فرهنگی و جغرافیایی هر شهر و دیاری است که ارزش‌ها و مهارت‌ها را از طریق این بازی‌ها در اعضای خود تقویت می‌کند.

بازی‌های بومی محلی خراسان رضوی ریشه در اصالت و قدمت فرهنگی مردم این استان دارد که باید توجه بیشتری برای احیای آن‌ها انجام شود.

گرچه این بازی‌ها امروزه با وارد شدن به عصر دیجیتال بخصوص در بخش شهری تاحدودی کم رنگ شده و جای خود را به بازی‌های رایانه‌ای داده است اما باز هم مردم خراسان رضوی با حفظ اصالت، فرهنگ، آداب و رسوم گذشته خود به بهترین نحو ممکن در اوقات فراغت و دورهمی‌های فامیلی و دوستانه به ویژه در مناطق روستایی با فضا سازی مناسب از بازی‌های بومی محلی برای سرگرمی استفاده می‌کنند.

بازی‌های بومی محلی در گذشته در مواقع مختلفی از شبانه‌روز یا ایام مختلف سال و مراسمی چون عروسی‌ها به صورت انفرادی یا گروهی برگزار می‌شد اما امروزه در کلان‌شهرها، شهرهای کوچک و حتی روستاهای کشور جای خالی بازی‌های خلاقانه و مبتکرانه کودکان قابل مشاهده‌ است.

بیش از ۱۵۰ نوع بازی بومی محلی در ایران وجود داشته که به مرور زمان و با تغییر شیوه‌های زندگی، نسل امروز با بسیاری از آنها بیگانه است.

برخی از این بازی‌ها از نظر اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در اکثر نقاط ایران از جمله خراسان رضوی مشترک هستند.

ایجاد شور و هیجان با بازی های بومی محلی

هرگاه صحبت از بازی‌های بومی محلی می‌شود بدون وقفه نه فقط نوجوانان و جوانان اظهاراتی دارند بلکه کهنسالان صاحب نظر هستند.

با اسم بازی‌های بومی محلی ناخودآگاه تبسم زیبا روی لب‌های اعضای خانواده مینشیند و هر کدام از اعضای خانواده به طریقی ابراز وجود و خودنمایی در یکی از رشته‌ها می‌کند.

بازی‌هایی از قبیل قایم باشک، گرگم به هوا و بازی های سرعتی و تخصصی تر از قبیل هفت سنگ، پلخمون و توپ چوبی در استان خراسان رضوی بیشتر رایج بوده است و همه این بازی‌ها اکنون با ایجاد فدراسیون خاص خود با نام ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی سر و سامان گرفته‌ است.

برای هر کدام قوانین و مقرراتی وضع شده و علاوه بر مسابقات استانی در رقابت‌های کشوری نیز به آنها پرداخته می‌شود.

بارزترین ویژگی بازی‌های بومی محلی، مهم نبودن مکان، سن، جنس بازیکن و بازی با کمترین امکانات و بدون آموزش تخصصی است که سرگرم کننده ترین ساعت های زندگی اعضای خانواده ها را مهیا می‌کند.
هنوز هم در گوشه کنار شهر به صورت مختصر و اندک از بازی سه به سه قطار و گل یا پوچ  و قایم باشک به چشم می‌خورد.

کد خبر 479539

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha