اولین همایش ملی «مدیریت ساخته‌ها» با هدف افزایش دانش مردم در حوزه مدیریت ساخته‌ها در دانشگاه معماری و هنر پارس با حضور اساتید رشته‌های شهرسازی و معماری و پرفسور «محمود گلابچی» پایه‌گذار تخصص سازه در معماری و تکنولوژی معماری در ایران، برگزار شد.

همایش مدیریت ساخته

همشهری آنلاین:زینب زینال زاده/فاطمه عسکری نیا: ۳۰ دی ماه سال ۹۵ ساختمان پلاسکو با شعله‌های آتش فروریخت و از بین رفت. امروز اساتید رشته معماری و شهرسازی به این نتیجه رسیده‌اند که اگر «مدیریت ساخته» در این ساختمان وجود داشت، شرایط اضطرار به بحران تبدیل نمی‌شد و میزان خسارت‌های وارده کمتر می بود.
مدیریت ساخته رشته جدیدی است که تدریس آن برای نخستین بار در دانشگاه معماری و هنر پارس فراهم شده است. پرفسور «محمود گلابچی» یکی از بنیان گذاران این رشته در گفت و گو با همشهری محله می‌گوید: «وقتی یک پروژه یا ساختمان بزرگی مانند پلاسکو اجرایی می‌شود باید یک نظام مدیریت ساخته داشته باشد تا بتوانیم بهره برداری درستی از آنها در طول حیاتشان داشته باشیم.»
به گفته او، با مدیریت ساخته می‌توان از ساختمان‌های بهتر حفاظت کرد،به موارد ایمنی بهتر توجه می‌شود و مهمتر می توان به طور اصولی از بناها بهره برداری کرد: «از طریق تدریس رشته مدیریت ساخته، دانش مردم در مورد افزایش ایمنی و حفاظت ساختمان‌ها بالا می‌رود و با دسترسی به نقشه‌ها مدیریت ساخته‌ها درست و اصولی انجام می‌شود.»

پرفسور محمود گلابچی


گلابچی به عدم دسترسی آسان آتش نشانان به موتورخانه پلاسکو هنگام حریق و وقوع فاجعه اشاره و عنوان می‌کند: «نبود اطلاعات مربوط به مدیریت ساخته‌ها از جمله موجود نبودن نقشه ساختمان، آتش نشانان به سختی و با تأخیر وارد موتورخانه شدند که همین تأخیر باعث از بین رفتن زمان طلایی و ایجاد فاجعه شد. در حقیقت با دانش مدیریت ساخته می‌توان سدی در برابر حوادث مشابه ساختمان پلاسکو ایجاد کرد.»
علاوه بر استفاده از دانش مدیریت ساخته در احداث بناهای جدید، می‌توان از این دانش در افزایش ایمنی ساختمان‌های ساخته شده و قدیمی هم استفاده کرد. پرفسور گلابچی در این مورد می‌گوید: «در این دانش به بحث ایمنی و نگهداری تاکید می شود. با به دست آوردن اطلاعات فنی و حفظ و حراست نقشه، ساختمان‌های بنا شده که به نوعی ناایمن هستند، مدیریت درست و بهره برداری اصولی از آنها تعیین و گام بزرگی در ایمن سازی آنها برداشته می‌شود.»
پرفسور گلابچی در پایان تاکید می‌کند: «با دانش مدیریت ساخته‌ها، تمام ساختمان‌ها در شرایط بهتری قرار می‌گیرند و بهره وری بهینه از آن می‌شود. همین بهره وری درست مانع از بروز حوادث تلخ می‌شود.»

داریوش شهبازی


«داریوش شهبازی» مورخ و تهران شناس که مهمان ویژه همایش ملی مدیریت ساخته‌ها بود در گفت و گو با همشهری محله می‌گوید: «برگزاری این همایش برای افزایش دانش عمومی در مدیریت بهتر ساختمان‌ها مؤثر است. چرا که امروز مشکل عمده‌ای که جامعه با آن روبه روست نبود مدیریت درست است. کمتر کسی با نحوه نگهداری و بهره برداری درست ساختمان‌ها آشناست و برگزاری چنین همایش‌هایی زمینه افزایش دانش عمومی را فراهم می‌کند.»
به گفته «ندا رهنما» دبیر علمی همایش مدیریت ساخته، امسال با بسترسازی لازم و فراهم شدن زمینه ها ،این همایش برگزار شده است: «با تدریس رشته مدیریت ساخته‌ها می‌توان چالش‌های مربوط به ساختمان‌های ناایمن و حتی پروژه‌های بزرگی چون فرودگاه و پالایشگاه را رفع کرد. از طریق دانش مدیریت ساخته می‌توان به سمت و سوی بهره برداری درست از ساختمان‌ها گام برداشت و وقوع حوادث تلخی چون پلاسکو را کاهش داد.»

به گفته رهنما این همایش 2 روزه فردا با بررسی و جمع بندی مباحث ارائه شده از سوی کارشناسان و اساتید به کار خود پایان می دهد.

کد خبر 479419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha