آسمان و اجرام آن همیشه برای بشر جذاب بوده و هست. به همین دلیل علم ستاره‌شناسی طیف گسترده‌ای از کودکان تا سالمندان را به خود جذب می‌کند.

نجوم


همشهری آنلاین/ راحله عبدالحسینی: مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران در سکوت و آرامش پسکوچه‌های خیابان دزاشیب میزبان علاقه‌مندان به دنیای کهکشان‌ها در همه گروه‌های سنی است. به گفته «امیرحسین چیذری» مدیر مرکز علوم و ستاره شناسی، اینجا تنها مرکز علوم و ستاره‌شناسی در کشور است که هم به رصدخانه مجهز است و هم کلاس‌های آموزشی دارد. باشگاه نجوم این مرکز  در منطقه یک، عمری 10ساله دارد و چهارشنبه اول هر ماه میزبان دورهمی‌ عشق ستاره‌هاست.

دهمین سالگرد تولد باشگاه نجوم
بهمن ماه دهمین سالگرد تولد باشگاه نجوم است؛ مرکزی که ابتدا به شکل انجمن مردم نهاد کار خود را آغاز کرد و با استقبال مخاطبان حالا با نام باشگاه نجوم آن را می‌شناسیم. «سید علی وکیلی» مسئول باشگاه نجوم می‌گوید: «برگزاری همایش از نخستین فعالیت‌هایی بود که انجمن نجوم از همان 10سال پیش انجام می‌داد. همایش‌ها معمولاً با استقبال علاقه‌مندان روبه‌رو می‌شود. بعد از آن انجمن فعالیت‌های بزرگتر و بیشتری را برعهده گرفت و به نشست‌های ماهانه اکتفا نمی‌کردیم. این فعالیت‌ها شامل رصد عمومی در سراهای محله و بوستان‌ها با هدف ترویج علم ستاره‌شناسی برای عموم مخاطبان بود. در کل باید این نکته را یادآوری کنم که نجوم پیر و جوان نمی‌شناسد و برای همه گروه‌های سنی جذاب است.» انجمن نجوم بعد از مدتی بخشی از فعالیت‌هایش را در مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران با عنوان باشگاه نجوم و بخشی دیگر را در باغ کتاب با عنوان مرکز علم و با رویکرد ساده‌سازی مفاهیم علمی ( science center)  دنبال می‌کند. وکیلی ادامه می‌دهد: «در مرکز علم باغ کتاب درباره موضوعاتی مانند زمین‌شناسی، محیط زیست، سفرهای علمی و ... بحث و موضوعات به شکل ساده و همه فهم توضیح داده می‌شود.»
باشگاه نجوم مرکز علوم و ستاره‌شناسی تهران چهارشنبه اول هر ماه و رایگان میزبان علاقه‌مندان است و هر ماه یکی از مسائل جذاب و به‌روز علم نجوم بررسی می‌شود. وکیلی می‌گوید: «به طور متوسط در هر نشست میزبان 60 نفر هستیم. برخی مواقع که یکی از فضانوردان خارجی مهمان ما هستند یا در مناسبت‌های خاصی مثل شب یلدا یا خورشیدگرفتگی هستیم، تعداد حاضران در باشگاه به 300نفر هم می‌رسد. این اتفاق 5دی امسال افتاد که خورشید گرفتگی داشتیم. مخاطبان به شنیدن تجربه‌های فضانوردان و خاطرات آنها هم بسیار علاقه دارند.»
 

تالار کهکشان و رصدخانه
نشست‌های باشگاه نجوم در تالار کهکشان مرکز علوم و ستاره‌شناسی برگزار می‌شود. در سقف این تالار گنبد نیلگون آسمان طراحی شده و هدف آن آشنایی بازدیدکنندگان با صور فلکی، ستارگان، سیاره‌ها، منظومه خورشیدی و کهکشان ماست. از دیگر امکاناتی که علاقه‌مندان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند رصدخانه است. این رصدخانه مجهز به تلسکوپ‌های 8،12،14 اینچی اشمیت کاسگرین با سامانه جست وجوگر خودکار به همراه جی.پی.اس ، 5عدد تلسکوپ بازتابی و شکستی و یک دستگاه دوربین دوچشمی پیشرفته است. علاوه بر رصد خورشید و ماه و اجرام غیرستاره ای به پدیده های نجومی از جمله خورشیدگرفتگی ، ماه گرفتگی و گذر سیارات نیز انجام می شود. 
 

باشگاه نجوم کجاست؟
برای اینکه چهارشنبه، دوم بهمن ماه بتوانید در همایش باشگاه نجوم حضور داشته باشید نشانی مرکز علوم و ستاره‌شناسی را به خاطر بسپارید. این مرکز در خیابان دزاشیب، خیابان عمار، کوچه صالحی، شماره 22 واقع شده است. برنامه باشگاه نجوم ساعت 16 تا 20 برگزار می‌شود و هیچ هزینه‌ای برایتان ندارد. فعالیت‌های مرکز علوم و ستاره‌شناسی در  باشگاه نجوم خلاصه نمی‌شود و برای بازدید از کل این مجموعه می‌توانید بعد از هماهنگی و تماس با شماره‌های 22292246 و 22805006 شنبه تا چهارشنبه ساعت 8 تا 16:30 به این مرکز مراجعه کنید.
 

کد خبر 479391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha