با افزایش روند شهرنشینی و تغییرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرها، ناکارآیی شیوه‌های سنتی مدیریت شهر بر همگان آشکار شده است...

دکترمحمود عسکری آزاد   رئیس مرکز مطالعات  و برنامه‌ریزی شهر تهران «در سال های  1389 تا 1392»

همشهری آنلاین: با افزایش روند شهرنشینی و تغییرات فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی شهرها، ناکارآیی شیوه‌های سنتی مدیریت شهر برهمگان آشکارشده است. درهمین راستا انتظارات و نیازهای روز افزون شهروندان و روش‌های سنتی در نظام‌های مدیریتی، مشکلات اساسی را در مقابل شهرداری‌ها برای ادای وظایفشان به وجود آورده است. نوسان‌های اقتصادی، کندی در افزایش سرمایه اجتماعی و تخریب محیط‌زیست شهری برخی مواردی است که روند توسعه شهرها را با چالشهای جدی مواجه می کند.

   کلانشهر تهران که بی‌وقفه جریان زندگی در رگ‌های آن جاری است برای تأمین نیازهای مادی و معنوی ساکنان خود به برنامه‌ریزی و نوآوری در شیوه‌های متنوع خدمت‌رسانی نیازمند است. تهران در مواجهه با روند سریع تغییرات پیرامونی لازم است به فرایندهای مبتنی بر انجام اصلاحات دائمی در حیطه‌های گوناگون مدیریت خود توجه اکید داشته باشد.

   اداره این شهر ابعاد گوناگونی دارد که تنها بخشی از آن درحوزه مسئولیت شهرداری قراردارد. این سازمان برای تعقیب موفق مأموریت‌ها و وظایف خود در سال‌های اخیر تغییرات بنیادین را با هدف تبدیل تهران به شهری هوشمند، پاک و بالنده که از مطلوب‌ترین سطح شاخص‌های توسعه پایدار شهری برخوردار باشد آغاز کرده است. تغییراتی که طی مدت اخیر در معرض دید شهروندان قرار گرفته، محصول تفکر و تلاش‌های علمی نخبگان شهر است.  
   از جمله راهبردهایی که لازم است برای برون‌رفت از مشکلات و بهبود وضعیت فعلی و پاسخگویی هرچه بهتر مورد توجه قرار گیرد، استقرار حاکمیت محلی، بهره‌گیری از شیوه‌های نوین مدیریت و جلب مشارکت بیشتر مردم در اداره امور شهر است. بی‌شک پاسخگویی به سؤالاتی که در خصوص نحوه بهره‌برداری از این راهبردها مطرح می‌شود، بدون انجام مطالعات و پژوهش‌های کاربردی و بنیادی و بومی‌سازی تجربیات سایر شهرها در دیگر کشورها میسر نخواهد شد و این الزام بیانگر درجه اهمیت انجام تحقیقات در مأموریت‌های شهرداری‌هاست. تحقیقات باید بر پایه اهدافی معین در چارچوب برنامه‌های ابلاغی و برای حصول دستاوردهایی پایه‌ریزی شود که براساس آنها مأموریت‌های شهرداری به بهترین نحو و متناسب با انتظارات مردم انجام پذیرد.  

کد خبر 479322

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha