صنایع‌دستی در سیستان و بلوچستان از قدمتی طولانی برخوردارست؛ یکی از این صنایع‌دستی دودنی‌بافی است، مردم این استان معتقدند که ساخت دودنی به جز کاربرد تزیینی در خانه می‌تواند به دفع چشم زخم هم کمک کند.

دودنی

همشهری آنلاین: صنایع‌دستی سیستان وبلوچستان تنوع بسیاری دارد. حتی قدمت برخی از آنها به چند هزار سال قبل برمی‌گردد. برخی از این صنایع به ثبت‌ملی هم رسیده‌اند. در واقع تمدن چند هزار ساله سیستان و بلوچستان سبب شده است تا این استان در زمینه صنایع‌دستی پیشتاز باشد. قالی‌بافی، سفال‌گری، سوزن‌دوزی روی انواع لباس‌ها و لوازم کاربردی، سکه‌دوزی، خمک‌دوزی، سیاه‌دوزی، سکه‌دوزی، آینه‌دوزی، سیس‌بافی و خولک‌بافی و حصیربافی برخی از این صنایع‌دستی هستند.  

از دیگر رشته‌های صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان می‌توان به صنایع‌دستی دریایی، پارچه‌بافی سنتی(جومه‌بافی)، کارت‌بافی(نواربافی)، تسبیح‌سازی، ساخت زیورآلات سنتی، پریواردوزی، پلاس‌بافی، ساخت سواس و سفره‌بافی اشاره کرد.

نیمی از جمعیت سیستان و بلوچستان روستانشین هستند، برای همین استفاده از عناصر طبیعی در صنایع‌دستی در این استان کاربرد دارد. به عنوان نمونه آنها برای ساخت سواس که یک نوع کفش است از برگ درخت خرما استفاده می‌کنند، اما استفاده از عناصر طبیعت فقط به سواس محدود نمی‌شود. دودنی‌بافی نیز یکی دیگر از صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان است که قدمتی طولانی در این استان دارد.

دودنی‌ به شکل تورهای تزئینی بافته می‌شود. در دودنی بافی هم از میوه یک گیاه علفی با برگ‌های ساده منقسم و گل‌های زرد متمایل به سفید استفاده می‌شود که در بیشتر نقاط استان می‌روید. میوه این گیاه شبیه کپسول است و در ماه‌های اولیه سال به نهایت رشد خود می‌رسد.

مردم سیستان و بلوچستان از دودنی برای تزئین در منازل خود استفاده می‌کنند و معتقد هستند که علاوه بر تزیین خانه می‌تواند به عنوان چشم زخم و دفع چشم بد از مال و جان کاربرد داشته باشد.

کد خبر 479311
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha