بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه، برای ثبت طلاق در هر یک از دفاتر رسمی ازدواج و طلاق، محدودیت و سقف مشخصی تعیین شده و دفترخانه‌ها مجاز به ثبت طلاق بیشتر از حد مجاز نیستند. یکی از دلایل این امر این است که شهروندان برای ثبت طلاق خود مجبور نشوند به استان‌ها یا شهرهای دیگر مراجعه کنند.

طلاق

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با درخواست کانون سردفتران ازدواج‌ و طلاق و موافقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و بر اساس بخشنامه رئیس قوه قضاییه، برای ثبت طلاق در هر یک از دفاتر طلاق محدودیت و سقف معینی تعیین شده است. بر این اساس برای ثبت طلاق در هر استان نیز با توجه به میزان جمعیت آن سقفی تعیین شده است.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق در این رابطه گفت: برخی از دفاتر طلاق با زد و بند با کارمندان دادگاه خانواده، اقدام به ثبت طلاق می‌کردند اما با بخشنامه جدید، راه فساد و زد و بند کاملا مسدود می‌شود.

علی مظفری در پاسخ به این سوال که سقف ثبت طلاق در دفاتر چقدر تعیین شده است، گفت: سقف ثبت طلاق در شهرهای مختلف متفاوت است و بر اساس یک فرمول تعیین می‌شود.

وی اضافه کرد: در هر شهر تعداد طلاق‌های ثبت‌شده در سال نباید از میانگین طلاق‌های ثبت‌شده در سال گذشته به نسبت تعداد دفاتر ثبت طلاق ضرب در ۲۰ درصد بیشتر شود. به عنوان مثال هر دفتر ثبت طلاق در تهران مجاز است در سال فقط ۱۸۲ مورد طلاق را ثبت کند. در صورتی که برخی از دفاتر حدود ۴ هزار طلاق در سال ثبت می‌کنند و این تخلف است.

به گفته مظفری، در شهر تهران ۱۵۰ و در استان تهران ۳۰۰ دفتر ثبت طلاق وجود دارد. با این حال بسیاری از ساکنان استان تهران برای ثبت طلاق خود به استان‌های دیگر مراجعه می‌کنند.

رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق ادامه داد: دفترخانه‌های طلاق مجاز به ثبت ۲۷ هزار و ۳۰۰ طلاق در شهر تهران و ۵۴ هزار و ۶۰۰ طلاق در کل استان تهران هستند و این در شرایطی است که سال گذشته فقط در یک دفترخانه بیش از ۴ هزار طلاق در سال ثبت شده و برخی از دفترخانه‌ها، طلاق را به منبع درآمدی برای خود تبدیل کرده‌اند.

بنا بر این گزارش، طبق آمار منتشرشده توسط سازمان ثبت احوال و اسناد کشور، ۱۷۹ هزار و ۷۰۹ مورد طلاق در سال ۹۶ و ۱۷۵ هزار و ۶۱۴ مورد طلاق در سال ۹۷ در کل کشور ثبت شد که کاهش ۲.۳ دهم درصدی طلاق را نشان می‌دهد.

طبق قانون جدید، دفاتر طلاق استان تهران مجاز هستند حدود ۵۴ هزار رویداد طلاق در طول سال ثبت کنند که این رقم تقریبا یک سوم کل طلاق‌های ثبت شده در سال ۹۷ است. در صورتی که سال گذشته میزان سهم طلاق در استان تهران ۱۸.۳ درصد از کل طلاق‌های ثبت شده بود.

به گفته رئیس کانون سردفتران و دفتریاران ازدواج و طلاق، بیشتر آمار طلاق در استان تهران مربوط به شرق استان است که اجرای قانون جدید باعث می‌شود زوجین برای ثبت طلاق خود به سایر مناطق مراجعه کنند که همین امر منجر به افزایش آمار طلاق در مناطقی می‌شود که میزان طلاق در آن‌ها کمتر است.

طبق آمار سازمان ثبت احوال و اسناد کشور، در سال گذشته ۸۰۳ مرد و ۴۷۹ زن ساکن استان تهران برای ثبت طلاق به استان البرز و ۵۴ مرد ساکن استان تهران برای ثبت طلاق به استان سمنان مراجعه کردند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، میزان مجاز ثبت طلاق توسط هر دفترخانه در استان‌های مختلف را به شرح زیر اعلام کرده است:

کد خبر 479051

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha