محاکمه استیضاح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه ۲۶ دی در دو بند شامل سوءاستفاده از قدرت و مانع‌تراشی درباره کنگره در مجلس سنای آمریکا آغاز شد.

impeachment

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز  همزمان با شروع محاکمه استیضاح ترامپ «دفتر مسئولیت‌پذیری دولت» (GAO)، یک سازمان ناظر وابسته به کنگره آمریکا اعلام کرد کاخ سفید با جلوگیری از پرداخت کمک امنیتی تصویب‌شده بوسیله کنگره برای اوکراین قانون را زیر پا گذاشته است.

گرچه این اعلام ضربه‌ای به ترامپ شمرده می‌شود، اما معلوم نیست که آیا این اعلام در محاکمه او در مجلس سنای زیر تسلط حزب جمهوریخواه،حزب متبوع رئیس‌جمهور، تاثیری خواهد داشت یا نه. هنوز روشن نیست آیا شاهدی در جریان این محاکمه احضار خواهد شد یا مدارک جدید امکان ارائه شدن خواهند داشت یا نه.

آدام شیف، رئیس گروهی از هفت عضو مجلس نمایندگان که به عنوان دادستان عمل خواهند کرد، در صحن مجلس سنا حاضر شد و دو اتهام ایراد شده بر ضد ترامپ را در ۱۸ دسامبر به تصویب مجلس نمایندگان رسیده بود،خواند. این دو اتهام ترامپ شامل سوءاستفاده از قدرت در ارتباطش با اوکراین و مانع‌تراشی در برابر کنگره برای تحقیق در این باره است.

جان رابرتز، قاضی ارشد دیوان عالی آمریکا با جبه سیاه قضاوت ادای سوگند کرد تا محاکمه را اداره کند و بعد اعضای مجلس سنا را به عنوان اعضای هیات منصفه سوگند داد. ۹۹ سناتور یک به یک سوگندنامه را امضا کردند. یک سناتور- جیم اینهوف از حزب جمهوریخواه- به علت مشکل پزشکی یکی از اعضای خانواده‌اش در ایالت زادگاهش اوکلاهما بود، اما قرار است هفته آینده سوگندنامه را امضا کند.

انتظار می‌رود مجلس سنا در نهایت ترامپ را تبرئه کند، چرا که هیچ‌کدام از ۵۳ عضو اکثریت جمهوریخواه آن سخنی در حمایت از برکناری ترامپ که نیاز به دو سوم آرا دارد، نگفته‌اند.

ترامپ انجام هر خلافی را انکار کرده و روند استیضاحش را حقه‌بازی نامیده است.

کد خبر 478641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha