خبرهایی مبنی بر درگیری‌ و زد و خورد در دانشگاه امیرکبیر در دو شب پیش منتشر شد که در این باره رئیس این دانشگاه می‌گوید: به طور کلی از دید ما اتفاق خاصی رخ نداده است. از این اتفاقات در دانشگاه زیاد پیش می‌آید و نباید آن را بزرگ کرد و به همین دلیل هم نهادهای بیرون دانشگاه هیچ تماسی با ما نداشتند. 

دانشگاه امير كبير

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران درباره حوادث روز گذشته (24 دی ماه) این دانشگاه می‌گوید: حمله‌ای از بیرون صورت نگرفته و خود دانشجویان بودند. از یک طرف ۴۰-۵۰ نفر آمدند و شعارهایی دادند و مخالفان آنها که حدود ۱۰۰ نفر بودند علیه گروه اول شعار دادند و حدود یک ساعت با همدیگر درگیر شدند؛ نه کسی کتک خورده و نه کسی بازداشت شده است.

  • شرکت‌کنندگان یک سمینار در دانشگاه، در تجمع حضور پیدا کردند

وی درباره حضور افرادی غیردانشجو در زمان تجمع و درگیر شدن با دانشجویان توضیح می‌دهد: همزمان با این وقایع سمینار اداری یکی از سازمان‌های غیرنظامی و غیرامنیتی در دانشگاه برپا بود که از قبل برنامه‌ریزی شده بود و بعد از تعطیل شدن آن، ممکن است افرادی از آن سازمان در تجمع شرکت کرده باشند اما اینگونه نبود که کسی از بیرون وارد شود.

  • هیچ غیردانشجویی به دانشگاه وارد نشده است

معتمدی ادامه می‌دهد: همه روزها و به طور خاص در روزهایی که احتمال اتفاقاتی وجود دارد، افراد تنها با کارت دانشجویی می‌توانند وارد دانشگاه شوند. عکسی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد چند خانم چادری در حال وارد شدن به دانشگاه هستند که ربطی به درگیری‌های دیشب بین دانشجویان ندارد. چون اتفاقات در شب افتاد و این عکس در روز است و مربوط به کارمندان همان سازمان، برای شرکت در سمینار است و حالا ممکن است افرادی از آنها وارد تجمع هم شده باشند که البته ما چنین بنایی نداشتیم و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

  • جراحت و بازداشتی در کار نبوده است

رئیس دانشگاه امیرکبیر درباره فیلم‌ها و مطالبی که از درگیری‌های دیروز دانشگاه منتشر شده است، می‌گوید: من فیلم و عکسی از زدوخوردهای دیشب ندیدم و چیزی به من منتقل نشده و کلاً چیزی نبوده که منجر به جراحت خاصی بشود. چون ما اورژانس هم در دانشگاه داریم و کسی به آن مراجعه نکرده است. حالا ممکن است دو نفر همدیگر را هول داده باشند. اصلاً بین دو گروه انتظامات و تعدادی از مدیران هم بودند که مانع از درگیری دوطرف بشوند. راجع به بازداشت کسی حین خروج از دانشگاه هم خبری به ما نرسیده  و قاعدتاً چنین اتفاقی نیفتاده است. چون معمولاً وقتی کسی بازداشت می‌شود تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی به ما اطلاع می‌دهند.

  • سعی بر این است که کمیته انضباطی تشکیل نشود

وی درباره اینکه پیگیری انضباطی‌ای برای دانشجویان رخ خواهد داد، عنوان می‌کند: باید ببینیم که قضیه چقدر حاد بوده و گزارش‌ها برسد و بعد تصمیم بگیریم. ما تا آنجایی که امکان داشته باشد سعی می‌کنیم کمیته انضباطی راه نیاندازیم. کسی راجع به دیروز از ما اجازه نگرفته بود اما در حدی که شمع روشن کنند و جمع بشوند و عزاداری کنند مشکلی نداریم اما اینکه شعار بدهند درست نیست.

  • در مراسم عزادارای شهدای امیرکبیر فعالانه شرکت می‌کنیم

احمد معتمدی درباره اقدامات این دانشگاه برای هم‌دردی با فارغ‌التحصیلان این دانشگاه که در سانحه هواپیمایی شهید شدند، توضیح می‌دهد: هفت نفر از دانشجویانی که در حادثه هواپیمای تهران-کیف از دست رفتند از دانشجویان دانشگاه امیرکبیر بودند و از همان روز شنبه که اسامی اعلام شد، هیئت‌هایی از معاونان، روسای دانشکده‌ها، اساتید و دانشجویان به خانواده‌های آنها سر زدند و خود من هم به خدمت دو خانواده عزیز رسیدم و در دو مراسم ختم شرکت کردم و بنا داریم باقی مراسم‌ها را هم فعالانه شرکت کنیم.

وی درباره مراسم عزاداری رسمی دانشگاه می‌گوید: امروز مراسم مختصری در مسجد دانشگاه بود و احتمالاً هفته آینده مراسم اصلی برای بزرگداشت جان‌باختگان را جهت حضور اساتید، دانشجویان، کارمندان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه برگزار می‌کنیم. بنا داشتیم مراسم را در دوشنبه همین هفته برگزار کنیم اما از آنجایی که باید با خانواده‌های این عزیزان هماهنگ می‌کردیم، با توجه مسائل مختلفی که پیش آمد، ترجیح دادیم در هفته آینده برگزار کنیم.  

وی درباره اینکه آیا دانشگاه مراسم تشییع فارغ‌التحصیلان این دانشگاه را برگزار می‌کند یا نه، توضیخ داد: تشییع جنازه‌ از آنجایی که در اختیار خانواده‌هاست از ما درخواست نکردند که در دانشگاه برگزار شود.

  • هر بار دانشجویی بازداشت شده تلاش کردیم آزاد شود

رئیس دانشگاه امیرکبیر درباره پیگیری مشکلات احتمالی‌ای که برای دانشجویان رخ داده یا رخ خواهد داد با توجه به شرایط فعلی، می‌گوید: ما همیشه به این موضوع توجه داشتیم و ربطی به این دوران ندارد. تاکنون هم اینگونه بوده است که اگر دانشجویی از هر طیفی بازداشت یا احضار شود ما تلاش می‌کنیم و وظیفه خود می‌دانیم اقداماتی کنیم که تخفیف داده بشود یا افراد آزاد شوند؛ در اکثر مواقع هم موفق بوده ایم و ارتباط خوبی هم با نهادهای قضایی، انتظامی و امنیتی داریم. اعتقاد ما این است که باید به شرایط جامعه توجه داشته باشیم و همچنین بدانیم این بچه‌ها در سنینی هستند که ممکن است عکس‌العمل‌های آنها تصور بشود از خطوط قرمز عبور کرده است. تا حالا هم نهادهای ذی‌ربط همکاری خوبی داشتند.

  • اتفاقات را نباید بزرگ کرد

سید احمد معتمدی در انتها خاطرنشان می‌کند: از طرف دیگر از دوستان دانشجو هم همیشه درخواست داریم که مراعات یک سری مسائل را بکنند. رفتارهایی در یک زمان عادی ممکن است مشکلی ایجاد نکند اما در زمان‌های بحرانی، تبدیل به مشکل شود. ما دائماً در تماس هستیم و خداراشکر تا الان مدیریت شده و مسئله حادی به وجود نیامده است. جمع دو طرف درگیری، حدود ۲۰۰ نفر بوده است ما ۱۴ هزار نفر دانشجو در دانشگاه داریم و به همین دلیل اینگونه نیست که بگوییم اتفاق مهمی افتاده است هرچند نباید اینگونه باشد. امتحانات دانشگاه به موقع انجام شده است؛ به غیر از روز اول اعلام خبر که ما اجازه دادیم اگر کسی می‌خواهد و شرایط روحی لازم را نداشت و در امتحان شرکت نکرد ما مساعدت می‌کنیم. به طور کلی از دید ما اتفاق خاصی رخ نداده است و از این اتفاقات در دانشگاه زیاد پیش می‌آید و نباید آن را بزرگ کرد و به همین دلیل هم نهادهای بیرون دانشگاه هیچ تماسی با ما نداشتند. 

کد خبر 478569

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha