یک بررسی جدید نشان می‌دهد میزان چربی موجود در زبان افراد با اختلال وقفه تنفس در خواب ارتباط دارد.

fatty tongue

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بی‌بی‌سی پژوهشگران آمریکایی می‌گویند هنگامی که بیماران دچار وقفه تنفسی که وزن کم می‌کنند، میزان چربی زبانشان کم می‌شود و به همین علت است که وضعیت تنفسی‌شان بهبود پیدا می‌کنند.

زبان‌های بزرگ‌تر و پرچربی‌تر در میان افراد چاق شایع‌تر است. اما پژوهشگران می‌گویند سایر افرادی که چاق نیستند، اما زبان‌های پرچربی دارند، در معرض خطر این اختلال خواب هستند.

اکنون این پژوهشگران می‌گویند قصد دارند رژیم‌های غذایی کم‌چربی را امتحان کنند که به‌خصوص در کاهش اندازه زبان مؤثر باشند.

دکتر ریچارد شواب، از دانشگاه پرلمن در فیلادلفیای امریکا و سرپرست این پژوهش گفت: «شما با زبانتان صحبت می‌کنید، غذا می‌خورید و نفس می‌کشید- اما چرا چربی در زبان ذخیره می‌شود.»

او افزود: «هنوز روشن نیست چرا- ممکن است علل ژنتیکی یا محیطی در کار باشد- اما هر چربی در زبان کمتر باشد، احتمال افتادن زبان به عقب و بستن راه تنفسی در حین خواب بیشتر می‌شود.»

وقفه تنفسی در خواب باعث خواب‌آلودگی در طول روز هم می‌شود که می‌تواند بر کیفیت زندگی تأثیر بگذارد.

شایع‌ترین این نوع عارضه وقفه تنفسی انسدادی است که در آن مجرای تنفسی فوقانی به‌طور نسبی یا کامل در حین خواب مسدود می‌شود.

افرادی که اضافه‌وزن دارند یا گردن یا لوزه‌های بزرگ دارند، با احتمال بیشتری دچار این نوع وقفه تنفسی در خواب می‌شوند.

موارد شدیدتر وقفه تنفسی در خواب ممکن است نیاز به درمان در یک کلینیک خواب داشته باشد. درمان این عارضه ممکن است نیاز به یک ماشین CPAP داشته باشد که به‌آرامی هوا را از طریق یک ماسک روی دهان و بینی در حین خواب به درون ریه‌ها می‌راند و مجراهای هوایی را باز نگاه می‌دارد.

این پژوهشگران ۶۷ نفر دچار نوع انسدادی وقفه تنفسی حین خواب را اسکن کردند که چاق بودند و ۱۰ درصد وزن بدنشان را کم کرده بودند و علائمشان تا ۳۰ درصد بهبود یافته بود.

این پژوهشگران با بررسی اندازه ساختارها در مجرای تنفسی فوقانی این بیماران توانستند دریابند چه تغییراتی باعث این بهبودی‌ها شده است.

کاهش وزن این بیماران به کاهش اندازه عضله فک که جویدن را کنترل می‌کند و عضلاتی که در دو طرف راه هوایی که آن‌ها هم به جویدن کمک می‌کنند، انجامید.

دکتر شواب می‌گوید: «اکنون می‌دانیم که چربی زبان یک عامل خطرساز برای این عارضه است و وقفه تنفسی در خواب هنگامی که چربی زبان کاهش می‌یابد، بهبود پیدا می‌کند و به‌این‌ترتیب یک هدف درمانی یگانه را شناسایی کردیم که قبلاً هرگز در اختیار نداشتیم.»

یافته‌های این بررسی در ژورنال پزشکی تنفسی و مراقبت بحرانی آمریکا منتشر شده است.

  • کاهش وزن برای رفع مشکل تنفس

کارشناسان می‌گویند کاهش وزن عامل مهمی در این بیماران است، چراکه باریک شدن راه‌های هوایی در خواب را کاهش می‌دهد.

به گفته کارشناسان، یافته‌های این پژوهش اطلاعات بیشتری درباره سازوکارهای دقیقی دخیل در این عارضه فراهم می‌کند، اما در حال حاضر شیوه‌ای برای کاستن اختصاصی از چربی زبان وجود ندارد، بنابراین بعید به نظر می‌رسد که یافته‌های این پژوهش تأثیرات عملی فوری در درمان افراد دچار این عارضه داشته باشد.

کد خبر 478561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha