هر ۶ نامزد حاضر در مناظره از ترور سردار شهید قاسم سلیمانی انتقاد کردند و گفتند توجیه‌های دولت ترامپ درباره ضرورت این اقدام دروغ هستند.

مناظره امریکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از عصر ایران مناظره ۶ نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه شنبه شب در پردیس دانشگاه" دریک" در شهر "دس موینس" ایالت "ایوا" آمریکا با میزبانی شبکه خبری سی‌ان‌ان برگزار شد.

محوری‌ترین موضوع این مناظره مساله تشدید تنش در روابط ایالات متحده آمریکا و ایران در پی ترور سردار شهید قاسم سلیمانی بود.

این مناظره با حضور ۶ نامزد دموکرات از جمله سناتورها "برنی سندرز"،" الیزابت وارن"، "ایمی کلوبوچار" و "جو بایدن" معاون رییس جمهوری سابق آمریکا برگزار شد. در این مناظره بیش از نیم ساعت از بحث نامزدها درباره مساله تنش اخیر در رابطه با ایران بود که در  مناظرات پیشین نامزدهای دموکرات بی‌سابقه بوده است.

هز ۶ نامزد دموکرات ضمن انتقاد از ترور سردار سلیمانی این اقدام را منجر به تشدید تنش در منطقه دانستند و دولت ترامپ را متهم کردند بدون داشتن یک استراتژی مشخص اقدام به تنش‌آفرینی در منطقه کرده است.

سناتور کلوبوچار با انتقاد از ترور سردار سلیمانی گفت:" ترامپ دارد ما را به سمت جنگ دیگری می‌برد، ما امروز در سنا برای محدود کردن اختیارات جنگی ترامپ برای بردنمان به سمت جنگ دیگری تلاش کردیم؛ این تنش‌ها از زمان خروج ترامپ از قرار داد هسته‌ای با ایران(برجام) شروع شد، قراردادی که برای آن بسیار تلاش کردم."

او افزود:" من دوباره با ایران مذاکره خواهم کرد و همانطور که اوباما این کار را کرد، کشورها را دوباره کنار هم می‌آورم. به نظرم، می‌شود قرارداد برجام را تغییر داد و بهتر کرد، مثلا زمان‌های تعیین شده برای محدودیت فعالیت‌های هسته‌ای ایران را افزایش داد. من از اولین مناظره گفتم مهم‌ترین تهدیدهای ما اینها هستند: چین به خاطر اقتصاد، و ایران به خاطر ترامپ. از همان چیزی که می‌ترسیدم اتفاق افتاد، ایران دارد دوباره اورانیوم غنی می‌کند. ما نمی‌توانیم به ایران اجازه دهیم به سلاح‌هسته‌ای دست یابد. "

سندرز نیز در رابطه با تنش دولت ترامپ با ایران و اظهارات رهبری ایران مبنی بر ضرورت خروج نیروهای آمریکایی از منطقه غرب آسیا گفت:" دو فاجعه‌ معاصر ما جنگ با عراق و جنگ با ویتنام بودند، دو جنگی که بر اساس دروغ بنا شدند. و حالا ما دوباره رییس‌جمهوری داریم که دروغ می‌گوید و دارد ما را به جنگی می‌کشاند که از جنگ با عراق هم بدتر است. من هر کاری که ترامپ کرده را خلاف آن انجام خواهم داد."

 جو بایدن نیز با تاکید بر ضرورت بازگشت ایالات متحده آمریکا به برجام، گفت:" من بخشی از آن قرارداد (برجام) بودم، برجام داشت کار می‌کرد و به‌خوبی هم کار می‌کرد. همه‌ این اتفاقات از روز اولی که ترامپ از برجام بیرون آمد، مشخص بود. ما حالا تنها افتادیم و منزوی شدیم. ما دیگر حمایت منطقه‌ خاورمیانه و متحدان خود را نداریم. ما باید متحدان را دور هم جمع کنیم و با ایران همگی به برجام برگردیم."

او درباره خارج کردن نیروهای نظامی آمریکا در منطقه نیز گفت:"  من فقط تعداد کمی از نیروها را در خاورمیانه نگه خواهم داشت که در خلیج فارس گشت بزنند و با داعش مبارزه کنند.

او همچنین با تاکید بر دروغگویی دولت ترامپ درباره ضرورت ترور سردار سلیمانی گفت:" صادقانه بگویم فکر می‌کنم که درباره‌ی حمله به (سردار شهید) قاسم سلیمانی به ما دروغ گفته شد که قرار است به سفارتمان (در عراق)حمله شود."

 سناتور الیزابت وارن نیز ضمن انتقاد از اقدامات تنش‌آفرین دولت ترامپ در منطقه از جمله ترور سردار سلمیانی گفت:"من تمام سربازانمان را برخواهم گرداند. همه‌ مسائل پاسخ نظامی نیاز ندارند، بعضی مسائل جواب دیپلماتیک و اقتصادی دارند."

" پیت بوتجج"، شهردار سابق شهر "سات بند" (در ایالت ایندیانا) و یکی دیگر از نامزدهای دموکرات حاضر در مناظره هم با انتقاد از تنش آفرینی دولت ترامپ در منطقه به ویژه در رابطه با ایران، خروج از برجام را اقدام اشتباهی دانست که منجر به زنجیره‌ای از تنش‌ها در منطقه شد که در نهایت به رویارویی مستقیم نظامی دو کشور در هفته گذشته انجامید.

او گفت:" خروج از برجام به زنجیره ای از حوادث دامن زد که اکنون با آن دست و پنجه نرم می کنیم و ما را بیش از پیش به سوی جنگی کامل سوق می دهد."

او تاکید کرد در صورت پیروزی در انتخابات بار دیگر برجام را احیا خواهد کرد و افزود:" این‌که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد مساله‌ای بسیار حیاتی برای امنیت ایالات متحده‌است و من این اجازه را نخواهم داد؛ ولی ترامپ با خارج شدن از برجام کاری کرده که رسیدن به این هدف برای رییس‌جمهور بعدی بسیار سخت باشد. هماهنگی کشورها مساله مهمی در برجام بود."

کد خبر 478542

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha