عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در قضیه فساد شهردار اسبق (قالیباف) هم به صراحت برخورد کردیم و ایشان با اعتماد به نفس معتقد بودند که جرمی مرتکب نشده است.

توکلی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از برنا، احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام روز چهارشنبه در نشست شفافیت و فسادستیزی در فضای مجازی که در سالن الغدیر واقع در ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد در رابطه با احساس فساد در جامعه گفت: فساد و درک مردم از فساد با یکدیگر فاصله‌ای ندارد. مردم در این قضیه موثر نیستند. در شفاف سازی موثر بودیم، سمن‌ها می‌توانند در مورد مبارزه با فسادها عمل کنند و اعلام کنند لذا میان فساد و احساس فساد مردم فاصله‌ای نیست.

او در خصوص نوع برخورد با مفسدین و نوع نگاه به فساد و نهادینه شدن آن مطرح کرد: برخورد با فساد نباید جناحی باشد. وقتی به من گفتند چرا به صورت فردی با فساد مبارزه می کنی گفتم از هر مظلومی دفاع و با هر ظالمی برخورد می‌کنم. حتی در قضیه فساد شهردار سابق (محمدباقر قالیباف) هم به صراحت برخورد کردیم و ایشان با اعتماد به نفس معتقد بودند که جرمی مرتکب نشده‌اند.

در ادامه وکیلی درباره ردصلاحیت نمایندگان مجلس به علت فساد مالی تصریح کرد: افسوس خوردم که چرا توکلی در مجلس حضور ندارد. ایشان زمانی که در مجلس بودند در مورد توقیف روزنامه ابتکار خیلی پیگیری کردند و به رفع توقیف کمک کردند. ما در فهم مواضع به خطا گرفتاریم. رابطه متقابلی بین فساد و عدالت وجود دارد. هر چه بر فساد بکوبیم احساس امنیت پایین می آید. ما بر بخش تبلیغاتی مبارزه با فساد تاکید کردیم. هم به لحاظ کارکردی و ساختاری در مبارزه با فساد مشکل نداریم. فساد در سیستم و ساختار فراوان است اما سیستم فسادزا نیست.

این نماینده مجلس در رابطه با اعتراضات گفت: در این ٤٠سال راه مبارزه با فساد را اشتباه رفتیم و به جای اینکه به شفافیت تن بدهیم، جای فساد و فایده را عوض کردیم و به جای اصلاح سیستم و مبارزه با علت، با معلول مبارزه کردیم، زندان‌ها از دانه درشت های مبارزه با فساد پر شده است اما از عمق آن کاسته نمی‌شود.

وکیلی گفت: مگر می‌شود که به کسی گفت فاسد، در صورتی که در هیچ دادگاهی ثابت نشده است، بر چه اساسی می‌گویند اعتقاد من به ولی فقیه بیشتر یا کمتر از بقیه است. نظام یعنی همین مجلس و دولت و قوه قضاییه، زمانی که به این صورت با به کار بردن واژگان مبهم ردصلاحیت می‌کنیم فساد را افزایش می‌دهیم.

توکلی در ادامه در مورد فساد سیستمی گفت: وقتی به کمیسیون اصل ٩٠ موردی می رود و گم می شود، لذا سیستم سوراخ است و اعتماد کاهش پیدا کرده است.  

وی درباره علت دفاعش از شورای نگهبان گفت: من به این علت از اقدام شورای نگهبان دفاع کردم که کسی که دچار فساد مالی است نگذاریم بعدا وزیر شود. اوضاع برخی ها واقعا خراب است و ابزار ثروت در تحکیم قدرت استفاده می‌کنند.

وکیلی با اشاره به خویشاوندگرایی در میان نمایندگان مجلس تصریح کرد: همین که افشا شود حکومت نمی‌خواهد راز نگهداری کند. یک بحث شفافیت است. اگر افشای موارد فساد از رسیدگی به فساد تندتر باشد ضرر می‌کنیم. ما در دیده بان شفافیت با همکاری و همراهی دولت در خصوص پتروشیمی بسیار خوب عمل کردیم چرا که می‌خواستند پتروشیمی را به خارج از بورس ببرند و ما اجازه ندادیم.

او در رابطه به نقش فضای مجازی در رابطه با فساد گفت: کاری که در روزنامه می‌توان کرد در فضای مجازی نمی‌توان انجام داد، فضای مجازی دست مسئول را در پوست گردو می‌گذارد. ضمن اینکه در خصوص ردصلاحیت ها متاسفم، دفاعم از شورای نگهبان به این معنی نیست که هر کاری کرد، درست است.

در ادامه وکیلی در رابطه با نحوه برخورد با فساد، بیان کرد: با این موضوعات نباید به صورت شعاری برخورد کرد. در برخورد با فسادها ابزارهای پیشرفته کنیم، مدیر بانک به اندازه ای اختیار دارد که اگر خلاف نکند باعث تعجب است لذا بخث امضاهای طلایی بسیار جدی است. اختیارات باید متناسب با وظایف باشد. اگر در زندگی اشخاص تجسس کنم به خاطر مجرم کردن افراد، خلاف شرع است.

او با بیان اینکه کیفرخواست تنها یک ادعاست، گفت: کیفر خواست علیه یک نفر را از تلویزیون پخش می‌کنند اما دفاع فرد را پخش نمی کنند و این خلاف شرع است. برای مبارزه با فساد نباید گرفتار حق‌الناس شویم و هم اکنون حق الناس را زیرپا گذاشتیم که به این وضعیت گرفتار شدیم، به عنوان مثال به من گفتند چند وقت پیش به صورت پیامکی جکی را ارسال کردی که من تعجب کردم، این تجسس‌ها خلاف شرع است.

وکیلی با اشاره به مصونیت خبرنگار تصریح کرد: خبرنگاری در کشور به روابط عمومی تنزل پیدا کرده است و در مورد راستی آزمایی اخبار باید تحقیق کرد. منکر اوضاع بد کشور نیستم اما در مورد چرایی وضع می گویم که مسیر را کج می رویم و باید به مسیر هوشمندسازی و شفافیت قدم بگذاریم.

او در خصوص شفافیت در عملکرد حکومت گفت: به عنوان مثال در قضیه بنزین بعد از جلسه همه اعضا زیر حرف خود زدند و در حال حاضر مشخص نیست در آن جلسه رای و نظر واقعی افراد چه بوده است، در واقع اختیار به افراد دادیم و آنها هم فساد می‌کنند.

این نماینده مجلس در ادامه عنوان کرد: هر جا اصولگرا رد صلاحیت می‌شود عقیدتی نیست اما هر گاه اصلاح‌طلب رد صلاحیت می‌شود عقیدتی است مگر اینکه خلافش ثابت شود.

توکلی در رابطه با تاثیر نظارت در حکومت گفت: در اسلام نظارت پنهان وجود دارد و امیرالمومنین نیز بر این اساس حکومت کرد. اگر نظارت مردمی وجود نداشته باشد حکومت فاسد می شود. در قضیه یاشار سلطانی به دادگاه رفتم و به آنها گفتم این کار غیر قانونی است. اگر مسئولین بد شوند مردم هم بد می شوند لذا تا بدی فراگیر نشده است باید جلوی آن را گرفت. در واقع سیاستمداران آنقدری که از مردم می ترسند از خدا نمی ترسند.

وکیلی در رابطه با حساسیت مسئولین نسبت به فضای مجازی گفت: اگر کسی برآمده رای مردم باشد پاسخگویی برای وی مهم است، به جهت اینکه لوازم فضای مجازی در کشور فراهم نیست راست و دروغ در شبکه های اجتماعی مخلوط شده است.

او در ادامه افزود: من از روزی که نماینده شدم به دلیل نان حلالی که خوردم ریالی خود را مشمول الذمه مردم نکردم. وزیری از وقتی روی کار آمد از نظر من فاقد صلاحیت است چرا که وی سابقه امنیتی داشته و کارش پرونده‌سازی بوده است. صبح استیضاح ایشان به فراکسیون امید آمد و از ایشان سوالی کردم که آیا من از شما درخواستی داشتم و این وزیر گفت شما هیچ مطالبه ای از من نداشتی و حاضر نشدی با من صحبت کنی کما اینکه ده‌ها واسطه فرستادم اما نیامدی، در حال حاضر ادعاهای این وزیر در پرونده ردصلاحیتم است.

در ادامه نشست رحمت‌الله حافظی در رابطه با شفافیت گفت: ایجاد شفافیت وظیفه حاکمیت است. افشاگری باید به دور از تخریب و تهمت باشد. من به عنوان شهروند باید اجازه داشته باشم که بتوانم با رسانه ملی تماس بگیرم و گزارش تخلف بدهم و آنها هم اعلام کنند. زمانی که فردی در رابطه با املاک نجومی می گوید نباید آن فرد را دستگیر کرد بلکه در صورت اشتباه باید وی را جریمه کرد چرا که خبرنگار است و وظیفه فرد همین است.

حافظی در خصوص اهانت هایی که به وی شده است، گفت: من هر آنچه که دیدم خطاست را بیرون آوردم و به همگان گفتم، روزنامه‌ها هیچ کدام از این موارد را بازتاب ندادند بنابراین به فضای مجازی روی آوردم. خیلی از موارد دلیلی ندارد که از مردم پنهان بماند، باید با افکار عمومی صادق و اگر صداقت باشد با این مشکلات مواجه نمی شدیم.

کد خبر 478540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی CA ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
    0 0
    جناب توکلی من یک کارشناس مالی هستم وقتی اعداد اعلام میشوند من تفسیر میکنم من به اعلام قالیباف که تو بدلیل ... حرفش را می پذیری اعتماد ندارم من وقتی وضعیت مالی شهرداری را نگاه میکنم ... را می بینم بنابراین ...
  • بابک IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    0 0
    زنده باد. مردم بخاطر نبود شفافیت به این روز افتاده اند
  • ناشناس IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
    0 0
    باسلام شفاف سازی زمانی میسر میشود یک دادگاه بی طرف داشته باشیم از اول انقلاب عده ای دراین کشور خودشان برتر از بقیه دونستن همانهايی که ثروت باداورده جمع کردن چیزی بعنوان عدالت اقتصادی ما نداریم روز بروز بدتر و بدتر میشه فقیر بدبختر پول دار پرروتر
  • اوا IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
    0 0
    ادعای جناب توکلی نظر شخصی ایشان است و برا توده ها قابل قبول نیست