همهشری آنلاین: افرادی که سن آنها در روز انتخابات به 18 سال تمام می‌رسد می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس شرکت کنند.

به گزارش ایرنا علیرضا افشار روز یکشنبه 18 فروردین در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران در جواب سوال خبرنگار ایرنا که از وی پرسید آیا مبنای سن رای‌دهندگان مرحله اول انتخابات خواهد بود، گفت: کسانی که سن آنها تا روز انتخابات به ‪ ۱۸‬سال تمام می‌رسد می‌توانند در مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کنند.

وی تصریح کرد: مرحله دوم انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی در ‪۹۸‬ شهرستان یعنی حدود یک سوم شهرهای کل کشور برگزار می‌شود.

رییس ستاد انتخابات کشوردر جواب سوالی در خصوص میزان هزینه دولت برای هر نامزد انتخاباتی افزود: به طور متوسط دولت برای هر داوطلب نمایندگی مجلس ‪ ۵۰‬میلیون ریال هزینه کرده است.

افشار خاطر نشان کرد : بر اساس برآوردی که یکی از استانداران به عمل آورده است در این دوره از انتخابات برای هر نامزد انتخاباتی دولت به صورت غیر مستقیم حدود ‪ ۲۰۰‬میلیون ریال هزینه کرده است.

وی همچنین در خصوص میزان هزینه نامزدهای انتخاباتی افزود: قانون هیچ گونه پیش بینی برای نظارت مجریان انتخاباتی بر میزان هزینه نامزدهای انتخاباتی نکرده است که به اعتقاد من این یک ضعف قانونی است که باید در آینده برطرف شود.

رییس ستاد انتخابات کشور تاکید کرد: به اعتقاد من باید دولت هزینه نامزدهای انتخاباتی را تامین کند چرا که اگر احزاب و یا گروه‌ها هزینه نامزدهای انتخاباتی را تامین کنند، بعد از انتخابات این نمایندگان وامدار آنان خواهند بود.

افشار افزود: البته باید راهکارهایی طراحی شود تا تعداد نامزدهای انتخاباتی محدود شود تا امکان تبلیغات برای آنان از طریق صداوسیما امکان پذیرباشد.

وی اضافه کرد: طرح‌هایی برای محدود شدن تعداد نامزدهای انتخاباتی در دست داریم به عنوان مثال هر کدام از نامزدهای انتخاباتی باید بتواند امضا ‪۵۰‬ تا ‪ ۱۰۰‬نفر از اساتید و اعضا هیات عملی دانشگاهها را در خصوص این که آنها صلاحیت داوطلبی مجلس را دارند، جمع کنند.

وی تاکید کرد: با رییس صداوسیما در این خصوص مذاکراتی داشته‌ایم که در این صورت می‌توان امکان تبلیغ نامزدهای انتخاباتی را فراهم آورد چرا که صداوسیما بهترین وسیله برای این کار است.

رییس ستاد انتخابات کشور در جواب سوال خبرنگاری دیگری که از او پرسید آیا شما قصد دارید به نامه آقایان کروبی و خاتمی در خصوص بازشماری آرا تهران جواب مثبت دهید گفت: ما همانگونه که قبلا هم اعلام کردیم آمادگی این کار را داریم اما این کار نیاز به مجوز شورای نگهبان دارد و باید شورای نگهبان اجازه چنین کاری را بدهد.

کد خبر 47848

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز