عملیات شناسایی هویت جانباختگان سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین توسط تیم کارشناس پزشکی قانونی تا چند روز دیگر ادامه دارد.

هواپیما

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، بعد از وصول خبر سقوط هواپیمای بویینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین، تیم پزشکی قانونی بلافاصله در قالب تیم مدیریت بحران در محل حادثه حضور پیدا کردند و بر جمع‌آوری پیکرها و قطعه‌های انسانی که در صحنه مانده بود، نظارت کردند.

این قطعات و پیکرها خیلی زود به سالن تشریح پزشکی قانونی استان تهران واقع در مرکز تشخیصی آزمایشگاهی کهریزک منتقل شد و متخصصان از پزشکی قانونی و همچنین متخصصان ژنتیک در قالب ۱۵ تیم برای معاینه اجساد، نمونه‌برداری و کدبندی قطعات ارسال شده به سالن تشریح وارد عمل شدند.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در این رابطه گفت: کار شناسایی اجساد همچنان در حال انجام است. در ظرف مدت کمتر از ۳۶ ساعت همه اجساد ۱۷۶ مسافر جان‌باخته بر اثر این سقوط مورد معاینه قرار گرفته و نمونه‌برداری لازم انجام شده و نمونه‌ها به آزمایشگاه ارسال شد.

مهدی فروزش با بیان اینکه ۱۴۷ نفر از مسافران ایرانی بودند، خاطرنشان کرد: بعد از تحویل نمونه‌ها به آزمایشگاه، کار بر روی نمونه‌های جمع‌آوری شده از اجساد آغاز شد. ما به موازات آن نمونه‌برداری از خانواده‌ها را هم آغاز کردیم. خانواده‌ها به تدریج به ما مراجعه کردند و نمونه‌گیری‌ از آنها به منظور انجام آزمایش DNA انجام گرفت.

این مسئول با بیان اینکه کار بر روی نمونه‌های بستگان نیز به سرعت انجام شد، گفت: در حال حاضر حدود ۱۴۵ خانواده به ما مراجعه کرده‌اند و نمونه خون همه آنها برای استخراج DNA گرفته شده است. همچنین کار بر روی همه این نمونه‌ها آغاز شده است و نمونه خون از خانواده ۱۲۳ پیکری که شناسایی شده بود، گرفته شده و تا این لحظه هویت ۱۲۳ نفر از ۱۷۶ نفری که در این پرواز بودند، مشخص شده است.

  • شناسایی هویت ۱۰ تبعه خارجی

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران درباره هویت اجساد غیرایرانی هم توضیح داد: تعدادی از پیکرهای شناسایی‌شده متعلق به اتباع دیگر کشورها هستند. در حال حاضر از میان ۱۲۳ پیکری که شناسایی شده‌اند، ۲ نفر تبعه اوکراین و حدود ۸ نفر تبعه افغانستان هستند. هویت بقیه اتباع خارجی این هواپیما با توجه به اینکه پروفایل DNA‌ آنها برای ما ارسال نشده، هنوز نامشخص است.

فروزش گفت: از طریق مرکز تشخیص هویت ناجا و پلیس اینترپل پیگیر این موضوع هستیم. در حال حاضر غیر از اتباع کشور اوکراین که همه نمونه‌هایشان برای ما ارسال شده، پروفایل DNA دیگر اتباع خارجی هنوز به دست ما نرسیده است. البته اینطور که به ما اطلاع داده‌اند، مکاتبات و پیگیری‌های لازم با این کشورها انجام شده و در حال پیگیری برای دریافت پروفایل DNA آنها هستیم.

او درباره خانواده‌های جانباختگان ایرانی که در خارج از ایران بودند هم گفت: با توجه به اینکه فرآیند گرفتن ویزا و سفر مجدد به زودی برای این خانواده‌ها فراهم نبود، تا جایی که اطلاع دارم قرار شد از خانواده‌هایی که ساکن خارج از ایران هستند، از طریق پلیس اینترپل نمونه خون گرفته و برای ما ارسال شود.

  • انتقال برخی پیکرها به خارج از کشور

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی از سوی خانواده‌ها برای تدفین پیکرها در خارج از کشور شده است، عنوان کرد: تعدادی از خانواده‌ها درخواست داشتند که پیکر جانباختگان به کشورهای دیگر که عمدتا کانادا بوده، انتقال پیدا کنند.

فروزش در پاسخ به این سوال که آیا کشورهایی که اتباع‌شان در این هواپیما جان باختند، درخواستی مبنی بر کمک به روند تشخیص هویت اجساد داشتند، گفت: درخواستی از کشور اوکراین در این زمینه دریافت کردیم، اما با توجه به اینکه ما از تعداد متخصصان پزشکی قانونی و ژنتیک کافی برای رسیدگی به این حجم از کار برخورداریم، نیازی به حضور آن‌ها تا این مرحله نبوده است و همه امور از جمله معاینه جسد، نمونه‌برداری، کدینگ و همچنین آزمایش DNA توسط متخصصان داخلی خودمان انجام شده است.

او اظهار کرد: ما از ۱۷۶ پیکر که در اختیارمان قرار گرفته بود، آزمایش‌های لازم را به عمل آوردیم. چه از نمونه اجساد و چه از خانواده‌ها و تا این لحظه ۱۲۳ نفر تعیین هویت شده‌اند و تشخیص هویت ۵۳ نفر باقی مانده را هم امیدواریم طی چند روز آینده بتوانیم به پایان برسانیم.

کد خبر 478407

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha