لباس محلی سیستان‌وبلوچستان با پشتوانه عظیم تاریخی یکی از نمادهای اصلی پوشش اصیل ایرانی است که استفاده از آن هنوز در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون بین این قوم رایج است.

لباس بلوچ

همشهری‌آنلاین: با آن که در بسیاری از استان‌های کشورمان لباس‌های مدرن جایگزین لباس‌های محلی شده است، اما در سیستان‌وبلوچستان همچنان بسیاری از مردان و زنان پوشش بومی را به پوشش‌های جدید ترجیح می‌دهند و بر این باورند که پوشیدن لباس‌های سنتی نشانی از هویت آنهاست.

لباس محلی استان سیستان‌وبلوچستان در دو طرح سیستانی و بلوچی وجود دارد که هرکدام انواع مختلفی دارند. در ادامه این مطلب می‌توانید با اصلی‌ترین انواع پوشش مردان و زنان این خطه آشنا شوید.

تفاوت لباس‌ها

گرمای هوا در استان سیستان و بلوچستان نوع خاصی از لباس را طلب می‌کند که همان لباس آزاد یا به اصطلاح گشاد است. این لباس معمولا در تابستان به رنگ سفید و در زمستان به رنگ تیره است.

همه لباس‌های این خطه یک قالب اصلی دارند که شلوار و پیراهنی بلند است، اما  طرح،  رنگ و  تزیینات روی آنها متنوع است.

شاید از دید یک فرد عادی همه این لباس‌ها یک شکل و یکسان دیده شوند، اما در واقعیت این‌گونه نیست و نوع پوشش اهالی مناطق مختلف به گونه‌ای است که با دیدن آن می‌توان پی برد آن فرد متعلق به کدام شهر، منطقه یا طایفه است.  نقش جایگاه طبقاتی و آداب‌ و رسوم نیز در نوع پوشاک مردان و زنان کاملا محسوس است اما نه به آن معنا که طراحی و دوخت آن‌ها با یکدیگر تفاوت زیادی داشته باشد. این تفاوت‌ها بیش‌تر در جنس پارچه‌ها و تزیینات لباس به خصوص در سوزن دوزی‌هاست که در بعضی موارد تفاوت قیمت چشمگیری دارد.

کد خبر 478164
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیستان و بلوچستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha