وزیر خارجه اوکراین می‌گوید پنج کشوری که شهروندانشان در جریان ساقظ شدن پرواز ۷۵۲ خطوط هوایی این کشور در اطراف تهران کشته شدند، پنجشنبه این هفته برای بحث درباره اقدامات قانونی احتمالی دیدار می‌کنند.

Flight 752

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، وادیم پریستایکو، وزیر خارجه اوکراین روز دوشنبه ۲۳ دی در حاشیه دیدار رسمی‌اش از سنگاپور گفت این کشورها همچنین درباره گرفتن خسارت و تحقیق درباره این سانحه بحث می‌کنند.

همه ۱۷۶ مسافر پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین در جریان سقوط این هواپیما  چند دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه امام خمینی تهران کشته شدند.

پریستاکیو گفت این موضوع را که هواپیمایی اوکراینی در زمان افزایش تنش‌ها در نزدیکی یک مرکز حساس نظامی بوده است، رد کرد.

او گفت که تهران موافقت کرده است که جعبه سیاه هواپیما را برای بررسی به دولت اوکراین تسلیم کند.

پریستایکو گفت:‌ «ما گروهی از وزیران خارجه کشورهای سوگوار را تشکیل داده‌ایم. ما در روز ۱۶ ژانویه در لندن با یکدیگر دیدار می‌کنیم تا درباره شیوه‌های دنبال کردن این قضیه از جمله از طریق حقوقی و شیوه تعقیب قانونی در این مورد بحث کنیم.»

او گفت: این پنج کشور علاوه بر اوکراین شامل کانادا - که دست کم ۵۷ دارنده پاسپورت آن در هواپیمای کشته‌اند - سوئد و افغانستان و کشور پنجمی که نام نبرد، می‌شوند. کانادا قبلا گفته بود که این چهار کشور به همراه بریتانیا یک گروه هماهنگی برای حمایت خانواده‌های قربانیان ایجاد کرده‌اند.

بسیاری از مسافران این پرواز ایرانیان دارای تابعیت دوگانه بودند.

پریستایکو درباره مسیر هواپیما گفت: «مسیر هواپیمای ضبط و تایید شده است- این هواپیما در مسیر هوایی بین‌المللی حرکت می‌کرده است که ماموران برج مواقبت به آن داده‌ بودند...هیچ چیز غیر عادی وجود نداشت.»

او افزود که بازرسان می‌گویند آخرین کلمات خلبان این بوده است:‌ «همه چیز در هواپیما عالی است و من دارم به اتوپایلت (خلبان خودکار) سوئیچ می‌کنم»

پریستاکیو گفت همه افرادی که در این سانحه دخیل بوده‌اند، باید پاسخگو باشند.

کد خبر 477994

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha