سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

اسفندیار تخمکار علیائی از برجسته‌ترین دوتارسازان شرق خراسان است. او سال ۱۳۴۲ در روستای صیدآباد از توابع شهرستان تربت جام متولد شد.

تخمكار

همشهری آنلاین - محمد بلبلی: پدرش در نواختن دوتار و اجرای مقام‌های اصیل منطقه توانایی و مهارت داشت. وی منبت، معرق و مشبک‌کار بود و در ساخت ساز دوتار نیز دستی داشت.

اسفدیار تخمکار نیز تحت تاثیر جادوی موسیقی و صدای زیبای دوتار به فراگیری نواختن این ساز نزد پدرش پرداخت.

وی بعد از سال‌ها دوتارنوازی با تشویق و تحت آموزش‌های پدرش به ساخت دوتار روی آورد و تاکنون بیش‌از سی سال است که به ساختن و نواختن این ساز مشغول است.

سازهای ساخته شده توسط اسفندیار تخمکار امروز شهره عام و خاص و مورد تایید استادان دوتارنوازی، مخصوصا استادان شرق خراسان است.  

وی در سال ۱۳۶۷ به اتفاق تعدادی از هنرمندان تربت جام گروه موسیقی محلی «شیدای شیخ جام» را تشکیل داد و به عنوان سرپرست گروه فعالیت خود را در حوزه همنوازی دوتار آغاز کرد.

تخمکار در تدریس دوتار نیز سابقه زیادی دارد و شاگردان بسیاری را در مکتب خود آموزش داده است. وی همچنین چندین سال رئیس انجمن موسیقی تربت‌جام بود.

اسفندیار تخمکار در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و خارجی حضور داشته و به عنوان نماینده شایسته موسیقی خراسان جوایزی را کسب کرده و همچنین داور چند دوره از جشنواره موسیق جوان بوده است.

کد خبر 477915
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha