شاخص مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه، مقیاسی برای اندازه‌گیری میزان توسعه و رفاه هر کشور است و تامین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت کودکان به عنوان گروه آسیب‌پذیر جامعه در خدمات بهداشتی و درمانی هر کشور جایگاه ویژه دارد.

مرگ كودك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  فروغ مولا - سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در حاشیه پنجمین کمیته مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به آمار سازمان جهانی بهداشت مبنی بر فوت ۳.۵ میلیون کودک زیر ۵ سال در سال ۲۰۱۸، گفت: از علل مهم مرگ در کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه عوارض زایمان زودرس، آسفیکسی، آنومالی‌های مادرزادی، ابتلاء به پنومونی، اسهال و مالاریا است که بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط سازمان جهانی بهداشت بیش از نیمی از موارد مرگ این کودکان قابل پیشگیری و درمان است.

 وی افزود: آمار مرگ کودکان زیر پنج سال در سال ۲۰۱۸ در کشور ایران، ۴.۱۴ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد زنده بوده و تلاش‌های زیادی برای کاهش این آمار در سطح مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و کشور در حال اجرا است.

 وی مهم‌ترین علت برگزاری کمیته مرگ کودکان ۵۹ تا ۱ ماهه را بررسی پرونده بیماران فوت شده در مراکز تابعه و اجرای مداخلات برای جلوگیری از بروز موارد مشابه در سطح بیمارستان، شهرستان و دانشگاه عنوان کرد.

 همچنین دکتر محمدباقر رضایی مشاور اجرایی معاون درمان دانشگاه با تاکید بر ترکیب و شرح وظایف اعضا، به نقش منحصر به فرد کمیته مذکور در ارتقای فرایندهای ارائه خدمت به گروه آسیب پذیر اطفال اشاره کرد.  

کمیته مرگ کودکان ۱ تا ۵۹ ماهه در پنجمین نشست خود، با بحث و بررسی پیرامون وضعیت پرونده سه مورد مرگ اطفال، راهکارهای ارتقاء فرایندهای ارائه خدمات و  پیشگیری از موارد مرگ مشابه کودکان در مراکز تابعه را بررسی کرد.  

بر این اساس، مدیریت به موقع درمان بیماران با توجه به ازدحام و شلوغی بخش­‌ها به ویژه در بخش اورژانس، برگزاری دوره­‌های بازآموزی مسمومین برای پزشکان مراکز درمانی بیمارستان‌های تابعه دور از مرکز، برگزاری کلاس­ آشنایی با قوانین پزشکی قانونی ویژه پزشکان و سوپروایزرهای بالینی، تدوین دستورالعمل و ابلاغ پذیرش بیماران مراجعه کننده از مطب پزشک معالج جهت بستری در بخش­‌های مراکز، تجویز و مصرف منطقی دارو به ویژه مصرف گلوکوکورتیکوئیدها در عفونت­‌های ویروسی، ضرورت حضور پرستار با تجربه (با سابقه کاری بالای ۵ سال) در واحد تریاژ  بخش اورژانس مراکز و ایجاد شرایط ایمن جهت اعزام و انتقال بیمار به سایر مراکز از جمله موارد مورد بحث در این کمیته بود.

پنجمین کمیته مرگ کودکان ۵۹ تا ۱ ماهه در راستای اجرای نظام کشوری مراقبت مرگ کودکان با حضور مشاور اجرایی معاونت درمان و سرپرست مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، برخی از مدیران ستادی معاونت درمان و دیگر اعضای منتخب کمیته مرگ کودکان در معاونت درمان تشکیل شد.

کد خبر 477861
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha