اقدام غیرقانونی سفیر انگلیس در تهران مبنی بر شرکت در تجمع روز گذشته تهران واکنش‌های برخی مقامات کشورهای خارجی را به دنبال داشت.

راب مک‌ایر - سفیر انگلیس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه توییترش ضمن ابراز نگرانی در مورد بازداشت راب مک ایر سفیر انگلیس در تهران، بر ضرورت توجه به کنوانسیون وین بر کاهش تنش‌ها با هدف باز بودن فضای دیپلماسی تاکید کرد.

حساب کاربری وزارت امور خارجه کانادا نیز ساعاتی پیش ضمن نقل توییت وزارت امور خارجه انگلیس از بازداشت مختصر سفیر انگلیس در ایران، نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد و خواستار پایبندی به کنوانسیون وین شد.

مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز بامداد یکشنبه در بخشی از پیام توئیتری خود بدون اشاره به دلیل حضور این دیپلمات انگلیسی در تجمع روز گذشته، از ایران خواست به کنوانسیون وین و دیپلمات‌های حاضر در این کشور احترام بگذارد.

همچنین دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای ضمن ابراز تاسف از بازداشت سفیر این کشور در تهران و بدون اشاره به دلیل حضور وی در این تجمع بر کاهش تنش‌ها و حرکت به سوی دیپلماسی تاکید کرد. وی مدعی شد این اقدام مغایر با قوانین بین‌المللی بود.

برخی رسانه‌ها شنبه‌ شب گزارش دادند، راب مک‌ایر سفیر انگلیس در ایران که در حال عکاسی از تجمعات غیرقانونی در تهران بود، به صورت موقت بازداشت و سپس با هماهنگی وزارت امور خارجه ایران آزاد شد.

وی حضور خود در تظاهرات روز گذشته را منکر شد و گفت: من نیم ساعت بعد از ترک محل بازداشت شدم.

این دیپلمات انگلیس در توییتی نوشت: تاکید می‌کنم که من در هیچ تظاهراتی شرکت نکردم! ‌من به مراسم یادبود افرادی که در سانحه ناگوار سقوط هواپیمای ۷۵۲ بودند رفتم. طبیعی‌ است که نسبت به کشته‌شدگان ادای احترام کنم.

وی افزود: تعدادی از آنها بریتانیایی بودند. پس از پنج دقیقه هنگامی که عده‌ای شروع به شعار دادن کردند محل را ترک کردم.

مک ایر ادامه داد: من نیم ساعت بعد از ترک محل دستگیر شدم. دستگیر کردن دیپلمات‌ها در هر کشوری غیرقانونی است. ممنون از پیام‌های شما که پر از حسن نیت بود.

ساعتی قبل خبرنگار ایرنا درباره جزییات بازداشت و آزادی «مک ایر» سفیر انگلیس در تهران از وزارت امور خارجه کسب اطلاع کرد که این وزارتخانه در خصوص موضوع دستگیری، در انتظار گزارش نیروی انتظامی و اطلاع از جزییات امر است.

در جریان تجمع شامگاه گذشته جمعی از مردم در مقابل دانشگاه امیرکبیر، سفیر انگلیس در تهران که در میان تجمع‌ حاضر شده بود، برای ساعاتی بازداشت شد.

کد خبر 477611
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    0 0
    همیشه و همه جا هستند
  • ناشناس IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۲
    0 0
    فتنه گر شمارو همه میشناسن