سلطان قابوس، شاه عمان صبح شنبه در حالیکه فضای رسانه ای ایران شدیدا تحت تاثیر ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی بود، درگذشت.

سلطان هیثم بن طارق

 به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مطالعات عمان، در پی درگذشت سلطان قابوس و طبق وصیت او، هیثم بن طارق به عنوان سلطان جدید عمان سوگند یاد کرد.

میرجواد میرگلوی بیات، کارشناس مسائل عمان در معرفی سلطان جدید عمان می گوید: انتخاب نشدن سلطان جدید عمان در شورای سلطنتی خاندان بوسعیدی و مراجعه به وصیت‌نامه سلطان قابوس نشان از عدم اجماع خاندان بوسعیدی و سایر قبایل عمان بر روی سلطان جدید است.

این کارشناس تاکید می‌کند که سلطان جدید کار سختی در پیش دارد. لازم به ذکر است که خاندان آل بوسعیدی از اواسط قرن هیجدهم تا به امروز حاکم عمان هستند.

جلسه انتخاب جانشین سلطان قابوس
لحظه باز کردن وصیت نامه سلطان قابوس که در آن مشخص شد که چه کسی جانشین سلطان قابوس است
  • سلطان هیثم بن طارق سلطان جدید عمان کیست؟

میرگلوی بیات، در ادامه سلطان جدید عمان را اینگونه معرفی می کند: هیثم‌ بن‌ طارق‌ بن‌ تیمور آل‌سعید سال ۱۹۵۴ دیده به جهان گشود. مادر او زن دوم طارق‌ بن‌تیمور  عموی سلطان قابوس بود. او به مدت بیش از یک دهه، وزیر فرهنگ و میراث ملی است. بعضاً به‌عنوان فرستاده خاص سلطان در برخی از نشست‌ها و مراسم‌ها مانند عروسی سلطنتی بریتانیا در سال ۲۰۱۱ بوده است.او روحیات خاص خود را دارد و از او به‌عنوان شخصی متمرد یاد می‌شود. او منافع اقتصادی زیادی در عمان دارد.

سلطان هیثم بن طارق سیزدهم اکتبر سال ۱۹۵۴ در مسقط به دنیا آمد. در سال ۱۹۷۹ از دانشگاه اکسفورد انگلستان فارغ التحصیل شد و مانند سایر مقامات عمانی رابطه خوبی با انگلیس دارد. او در سال های ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۶ رییس فدراسیون فوتبال عمان بود و به همین خاطر در سال ۲۰۱۰ دبیر کمیته بازی های آسیایی عمان بود.

او در سال ۱۹۸۶ از حوزه ورزش به حوزه دیپلماسی منتقل شد و هشت سال وکیل امور سیاسی وزارت خارجه عمان بود یعنی تا سال ۱۹۹۴. او در سال ۱۹۹۴ به عنوان دبیر کل وزارت خارجه انتخاب شد.  هیثم بن طارق از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۰ به عنوان وزیر فرهنگ عمان به فعالیت پرداخت.  او در سال ۲۰۲۰ به سلطنت عمان رسید.

  • روابط دوستانه با کشورها ادامه خواهد یافت

هیثم بن طارق پادشاه جدید عمان در اولین سخنان بعد از انتصاب با بیان اینکه کشورش به همکاری خود با سازمان ملل برای برقراری صلح و امنیت بین المللی ادامه خواهد داد، تاکید کرد که روابط دوستانه با تمامی کشورها ادامه خواهد یافت. به گزارش ایرنا،وی در سخنان خود گفت که سیاست خارجی عمان مبتنی بر ادامه سیاست خارجی دوران سلطان قابوس خواهد بود و مبنای آن عدم دخالت در امور داخلی کشورهاست.

  • انتقال سلطان قابوس به محل خاکسپاری با خودروی خاص

سلطان قابوس با همان ماشینی که با آن برای بر عهده گرفتن سلطنت در سال ۱۹۷۰ وارد مقر حکومتی شد با همان نیز به سوی محل دفن برده شد.

 تصویر گذشته و حال آن خودرو را ببینید:

  • تصویر خانه خانه ابدی سلطان قابوس 

  •  گریه یک نظامی عمانی برای  فقدان سلطان قابوس

  • سلطان هیثم زیر تابوت سلطان قابوس

  • ادای نماز بر جسد سلطان قابوس

  • مراسم تحلیف سلطان هیثم

فیلمی از مراسم تحلیف سلطان هیثم را ببینید. 

در این فیلم دو. پرچم می‌بینید که یکی از  پرچم‌ها پرچم عمان و دیگری در پرچم خاندان بوسعیدی است.


 
  • دیدار ظریف با سلطان هیثم بن طارق

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه  22 دی و یک روز پس از انتصاب سلطان هیثم بن طارق به عنوان پادشاه جدید عمان با وی دیدار کرد.

به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه، «محمدجواد ظریف» که به نمایندگی از دولت و ملت ایران برای شرکت در مراسم گرامیداشت سلطان فقید عمان به مسقط سفر کرده با سلطان هیثم بن طارق پادشاه جدید عمان دیدار کرد. ظریف ضمن تسلیت درگذشت سلطان قابوس، آغاز مسئولیت وی را تبریک گفت و آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه و تعمیق روابط دوستانه و دیرینه دو کشور اعلام داشت.

کد خبر 477521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha