سوئد و آلمان به سانحه سقوط بوئینگ ٧٣٧ اوکراین در ایران واکنش نشان داده و خواستار اقدامات لازم برای جلوگیری از تکرار آن شدند.

هواپيما سقوط اكراين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی اوکراینی با ۱۷۹ مسافر و ۹ خدمه پروازی که صبح چهارشنبه ۱۸ دی ماه تهران را به مقصد کی‌یف پایتخت اوکراین ترک می‌کرد حوالی شهر جدید پرند در استان تهران سقوط کرد. در این حادثه ۱۴۷ مسافر ایرانی و ۳۲ مسافر خارجی جان باختند.

ستاد کل نیروهای مسلح ایران صبح امروز تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است. این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیرممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با اشتباهای روی داده، برخورد قانونی صورت گیرد.

به گزارش شبکه آلمانی دویچه‌وله، «استفان لوفون» نخست وزیر سوئد در واکنش به مشخص شدن چگونگی سرنگونی هواپیمای اوکراینی گفت: سرنگونی هواپیمای غیرنظامی، وحشتناک و هولناک است؛ خواه اتفاقی باشد یا نه؛ اقدامی که باید محکوم شود و ایران مسئولیت کامل آن را برعهده گیرد.

۱۰ شهروند سوئدی و ۷ فردی که در سوئد زندگی می‌کردند، از جان‌باختگان این این هواپیما هستند.

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان نیز از ایران خواست از تکرار چنین «فاجعه‌ای» در آینده جلوگیری کند.

وی گفت: اقدام ایران در شفاف‌سازی دلیل سقوط هواپیما را بسیار مهم دانست.

وزیر خارجه آلمان افزود: تهران باید پیامدهای دُرست در ارزیابی این فاجعه هراس‌انگیز را ترسیم و در جهت اطمینان از تکرار نشدن آن اقدام کند.

چهار تن از قربانیان این هواپیما در آلمان زندگی می‌کردند؛ اگرچه تابعیت آلمان را نداشتند. 

کد خبر 477392

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha