شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون میراث ‌فرهنگی سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از توقف صدور مجوز برای بهره‌برداری از نمک معدن چهرآباد به منظور حفاظت از این معدن نمک خبر داد

فریبرز دولت‌ آبادی درباره ادامه فعالیت و بهره‌برداری از معدن نمک چهرآباد گفت: وزارت صنایع و معادن در گذشته ملزم به استعلام از میراث فرهنگی نبود اما در اوضاع کنونی و براساس قانون همه دستگاهها موظفند قبل از اجرای هرگونه عملیات عمرانی از سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استعلام بگیرند.

وی با بیان اینکه وزارت صنایع‌ و معادن نیز از این قانون مستثنی نیست افزود: احتمالاً بهره‌برداری از معدن نمک چهرآباد براساس مجوزی که وزارت صنایع و معادن قبلا اخذ کرده بود صورت گرفته است اما اگر مهلت بهره ‌برداری مجوز قبلی به پایان برسد سازمان میراث ‌فرهنگی دیگر اجازه صدور هیچ مجوزی را نخواهد داد.

دولت آبادی درباره خرید این معدن از سوی سازمان میراث ‌فرهنگی اظهار داشت: هیچ دلیلی وجود ندارد که این معدن خریداری شود سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری حریم لازم را برای این معدن مشخص کرده است و باید کارشناسان استانی نظارت لازم را برای حفاظت از این معدن انجام دهند.

حسن فاضلی نشلی رئیس پژوهشکده باستان ‌شناسی نیز از خارج کردن ششمین مرد نمکی خبر داد که در تابستان سال گذشته کشف شده است.

معدن نمک چهرآباد با ارتفاع 1350 متر از سطح دریا در 75 کیلومتری غرب شهر زنجان و یک کیلومتری جنوب روستای حمزه لو قرار دارد.

در اولین سال بهره برداری از این معدن در زمستان 1372 معدن کاران به هنگام استخراج نمک با بولدوزر نیم تنه انسانی را که ریش و موی بلند داشت یافتند.

تاکنون شش مرد نمکی در این معدن شناسایی شده است که پنج مرد نمکی در نتیجه کاوش‌های باستان‌شناسی از این معدن بیرون آمده و مرد نمکی شماره شش همچنان در این معدن است.

کد خبر 47736

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز