چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

معادل یک پنجم مساحت ایران نمکزار است و این سطح برابر با مساحت 8 کشور اروپای مرکزی است.

این معادله به روشنی نشان می‌دهد که کشور ما دچار کمبود نمک نیست و دست‌کم در مقایسه با بسیاری از کشورها، نمک در ایران محصول راهبردی محسوب نمی‌شود.

اما مشخص نیست چرا با این وجود مدیران سازمان صنایع و معادن زنجان و صاحب فعلی معدن نمک چهره‌آباد اصرار بر بهره‌برداری از معدنی دارند که از نظر تاریخی در تمام دنیا بی‌نظیر است.

معدن نمک چهره‌آباد زنجان که مدفن مردان نمکی باستانی است، به‌دلیل حضور این مردان نمکی مومیایی شده از نظر تحقیقات باستان‌شناسی اهمیت خاصی در میان محققان جهان دارد اما بهره‌برداری از این معدن نمک، صدمات جبران ناپذیری به مردان نمکی وارد کرده است.

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، قرارداد بهره برداری از معدن‌نمک چهره‌آباد امروز به پایان می‌رسد و درصورت تمدید بهره‌برداری از این معدن، مردان نمکی مدفون در آن از بین خواهند رفت. شنیده‌ها حاکی از آن است که سازمان صنایع و معادن زنجان قصد دارد برداشت نمک صنعتی از معدن نمک چهره‌آباد را ادامه دهد و بر این اساس این معدن احتمالا تا 10 سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

 ابوالفضل‌ عالی، سرپرست کاوش‌های معدن نمک چهره‌آباد با اعلام این خبر گفت: تنها چند روز به پایان قرارداد بسته شده میان مالک فعلی معدن و سازمان صنایع و معادن زنجان باقی مانده و در این مدت مراجعه ما به این سازمان به منظور جلوگیری از تمدید مجدد قرارداد بی‌فایده بوده است.

اواضافه کرد: سازمان صنایع و معادن قصد دارد برداشت نمک صنعتی از معدن نمک چهره‌آباد را ادامه دهد. درصورتی که این تمدید انجام گیرد، امکان تخریب آثار تاریخی از جمله مومیایی‌های نمکی که اکنون در آنجا مدفون باقی‌مانده‌اند وجود دارد.

بر اساس قوانین و طبق قرارداد پیشین، سازمان صنایع و معادن موظف به تمدید قرارداد است زیرا صاحب فعلی معدن به تمام تعهدات مندرج در قرارداد اول پایبند بوده است.

چندی پیش مدیر کل برنامه‌ریزی وزارت صنایع و معادن با ارسال نامه‌ای به سازمان‌های مربوطه در شهرستان‌ها از جمله زنجان خواستار استعلام از میراث فرهنگی قبل از اجاره معدن شده است، اما ظاهرا نامه نیز موفق به جلوگیری از ادامه تخریب معدن نشده است.

امسال پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با برگزاری همایشی بین‌المللی درباره قربانگاه مردان نمکی و مومیایی‌های به‌دست‌آمده، اهمیت این معدن تاریخی را گوشزد کرد.  تا کنون 5 مرد نمکی در این معدن یافت شده و ششمین نمکی نیز در زیر خاک مدفون شده است.

گمان می‌رود که تعداد این مومیایی‌ها بیش از آن چیزی باشد که تا کنون کشف شده است.

کد خبر 43679

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز