شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

راستگو را در هرمزگان با نام خالو قنبر می‌شناسند. خالو قنبر متولد روستای سرریگان میناب است.

قنبر راستگو

قنبر راستگو هنرمند اهل هرمزگان و یکی از نوازندگان شناخته‌شده ساز جفتی در ایران و جهان است. جفتی به عنوان یکی از سازهای مهم جنوب، با نام خالو قنبر در حافظهٔ هرمزگانی پیوند خورده‌است.

در پنجمین اجلاس کمیته ثبت میراث ناملموس، شیوه نوازندگی نی جفتی قنبر راستگو در فهرست میراث معنوی کشور ثبت ملی شد.

قنبر راستگو ضمن وفاداری به موسیقی هرمزگان، شاید تنها بازماندهٔ نسلی است که موسیقی ناب جفتی را سینه به سینه به یکدیگر رسانده‌اند.

وی تابستان‌ها در کارخانه پارچه‌بافی میناب کار می‌کرد و زمستان‌ها هم به بندرعباس می‌رفت و در محله خواجه‌عطاء بشکه‌های نفتی که از آبادان می‌آمد را تخلیه می‌کرد.

راستگو حافظه مقام‌های موسیقی هرمزگان است، همچنین از استادان موسیقی «زار» به‌شمار می‌رود.

قنبر راستگو با وجود سن بالا، ساز نفس‌گیر جفتی را چنان ماهرانه می‌نوازد که شنونده را مجذوب خود می‌کند. شاگردانی را هم تربیت کرده تا این ساز به فراموشی سپرده نشود.

او با ۳۳ سال سابقه کار در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان هم‌اکنون بازنشسته است.

راستگو وقتی که ۲۲ ساله بود با خانه فرهنگ و هنر میناب آشنا شد و آنجا به کارهای هنری‌اش ادامه داد. در آنجا وظیفه‌اش نواختن ساز جفتی و خوانندگی در پشت صحنه تئاتر بود.

سه سال قبل از انقلاب علی‌خان حبیب‌زاده از او دعوت به همکاری کرد و راستگو با او برای اجرا به تهران رفت. حدود ۵ سال در گروه موسیقی علی‌خان حبیب‌زاده به نوازندگی ساز جفتی و سازهای کوبه‌ای و ترانه‌سرایی مشغول بود.

قنبر راستگو در سال ۱۳۶۶ مقام اول نوازندگی جفتی را در جشنواره سراسری موسیقی فجر کسب کرد.

وی همچنین در زمینهٔ موسیقی تئاتر هم فعالیت‌داشته‌است. از جمله نخستین تئاتری که راستگو در آن همکاری داشته پُتُروک (به معنای جرقه در گویش هرمزگانی) با موضوع زار بود که این تئاتر را در میناب، سیرجان، کرمان، تهران و بندرعباس اجرا کرده‌اند. همچنین تئاتر موزیکال سبزپری به کارگردانی ابراهیم زارعی که ۱۳۶۷ اجرا شد.

قنبر راستگو که نوای سازش شهرت جهانی دارد، در طول دوران فعالیت‌اش با هنرمندان زیادی همکاری داشته‌است. از چهره‌های مطرح موسیقی پاپ همچون رضا صادقی تا گروه‌های موسیقی سنتی و تلفیقی همچون داماهی.

قنبر راستگو تاکنون اجراهای بسیاری در کشورهای اروپایی داشته‌است. مرداد ۱۳۹۵ در قالب گروه موسیقی لوور با همراهی علیرضا ملاحسینی (نوازنده دف و تامییرا و سرپرست گروه)، امین باصره (نوازنده عود و کسر)، حسین اصیلی (خواننده و دهل‌نواز) و ملیحه شاهین‌زاده دیگر هنرمند هرمزگانی به اجرای برنامه پرداختند.

کد خبر 477337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha