دبیر مراسم بزرگداشت روز ملی خون نادر کشور گفت: مراکز انتقال خون در ۱۷ استان کشور خون نادر را شناسایی می‌کنند.

گروه خونی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مصطفی مقدم در خصوص ارتقای فعالیت آزمایشگاه های تخصصی ایمونوهماتولوژی سازمان گفت: از اردیبهشت سال ۸۷ تا کنون بیش از ۱۷ مرکز استان با تجربه فنی و علمی پاسخگوی اولیه یا نهایی نمونه های مشکل دار بیماران بوده است.

وی در مورد دستاوردهای این طرح ملی گفت: طی این مدت بیش از ۳۵ هزار نمونه خون اهدایی از مراکز منتخب استانها آزمایش شده است.

بنا بر این گزارش گروه های خونی بمبئی، دافی، کید، لوتران، از جمله گروه های خونی نادری است که در آزمایشگاه ایمنو هماتولوژی سازمان مورد بررسی قرارگرفته است و تاکنون تعداد ۱۲۰۰ نفر دارای خون نادر و ۱۰۰ نفر دارای خون بسیار نادر در سامانه اطلاعاتی این سازمان ثبت شده اند.

مقدم افزود: برای موارد اورژانس هم اکنون ۲۳۰ واحد خون اهدایی نادر  ذخیره سازی شده است و جان تعداد زیادی از بیماران با خونهای نادر اهدایی هموطنان شریف و ایثارگرمان نجات یافته است.

وی خطاب به پزشکان تاکید کرد: توجه به این گروه های خونی می تواند جان افراد زیادی را نجات دهد و سبب اقدام به موقع سازمان انتقال خون شود.

مقدم همچنین به ضرورت آنتی بادی اسکرین برای نجات جان مادران باردار و تولید صنعتی کیت غربالگری مربوط در کشور تاکید و ابراز امیدواری کرد با حمایت وزارت بهداشت این نیاز محقق شود.

براساس گزارش وبدا،  برنامه بین المللی خونهای نادر در مرکز آمستردام از سال ۱۹۶۵ پایه گذاری شد و ایران و ۲۲ کشور دیگر در کمیته علمی خونهای نادر عضوهستند.

کد خبر 477099

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha