خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به تشریح شیوه احتمالی ردیابی شهید سردار قاسم سلیمانی بوسیله آمریکایی‌ها و تحقیقات سازمان امنیت عراق در این باره پرداخته است.

Soleimani

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز شهید سردار سلیمانی با یک خودروی شیشه تیره به فرودگاه دمشق وارد شد. چهار نفر از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی او را همراهی می‌کردند.

آنها ماشین را در کنار پلکان هواپیمای ایرباس A320 شرکت هواپیمایی «شام وینگز» به مقصد بغداد پارک کردند. نام‌های سردار سلیمانی و پاسداران همراهش در فهرست مسافران نیامده بود. سردار سلیمانی از استفاده از هواپیمای خصوصی به خاطر افزایش نگرانی‌ها درباره امنیتش خودداری می‌کرد.

این سفر با این هواپیمای مسافربری به بغداد آخرین سفر سردار شهید شد. موشک‌های شلیک‌شده از پهپادهای آمریکایی دو خودروی حامل او و همراهانش از جمله شهید ابوهادی مهدی مهندس، رئیس نیروهای حشد الشعبی را در نزدیکی فرودگاه بغداد منفجر کردند.

  • تحقیقات عراقی‌ها ادامه دارد

تحقیقات عراقی‌ها درباره این حملات  دقایقی پس از انفجار خودروها آغاز شد. نیروهای امنیت ملی عراق فرودگاه را مهروموم کردند و مانع از خروج چندین نفر از کارکنان امنیتی فرودگاه شامل نیروهای پلیس، کنترل گذرنامه و عوامل اطلاعاتی شدند.

بازپرسان بر این موضوع متمرکز شده‌اند که چگونه خبرچین‌های احتمالی درون فرودگاه‌های دمشق و بغداد در ردیابی و تعیین موقعیت سردار سلیمانی همکاری کرده‌اند.

این تحقیقات را فالح الفیاض، مشاور امنیت ملی دولت عراق و رئیس هیئت حشدالشعبی سرپرستی می‌کند.

یکی از ماموران سازمان امنیت ملی عراق به رویترز گفته است که «شواهدی قوی وجود دارد که شبکه‌ای از جاسوسان درون فرودگاه بغداد در درز کردن جزئیات حساس امنیتی درباره ورود سردار سلیمانی نقش داشته‌اند.»

مظنونان در این مورد شامل دو مامور امنیتی در فرودگاه بغداد و دو نفر از کارکنان شرکت شام وینگز هستند. منبع خبرگزاری رویترز گفته است :‌«جاسوسی در فرودگاه دمشق و جاسوس دیگری درون هواپیما حضور داشته است.» بازپرسان سازمان امنیت ملی عراق معتقدند این چهار نفر که هنوز دستگیر نشده‌اند، بخشی از گروه گسترده‌تری از افراد بوده‌اند که اطلاعات را به ارتش آمریکا منتقل می‌کرده‌اند.

به گفته منابع رویترز، دو نفر از کارکنان شرکت شام وینگز بوسیله سازمان اطلاعاتی سوریه تحت بازجویی هستند. اما اداره عمومی اطلاعات سوریه در این مورد اظهار نظری نکرده است.

از طرف دیگر ماموران سازمان امنیت ملی عراق در حال تحقیق درباره دو نفر از کارکنان امنیتی فرودگاه بغداد هستند که زیر مجموعه «سرویس حفاظت تاسیسات» این کشور است.

یک منبع رویترز گفته است:‌«یافته‌های اولیه در تحقیقات بغداد نشان می‌دهد نخستین اطلاع درباره سفر سردار سلیمانی از فرودگاه دمشق به آمریکا داده شده است.»

  • هنگامی که حمله انجام شد

بر اساس فیلم‌های دوربین‌های امنیتی فرودگاه بغداد هواپیمای حامل سردار سلیمانی در ساعت ۱۲:۳۰ روز ۳ ژانویه فرود آمده است. سردار و محافظانش از پلکانی از هواپیما پیاده شدند که آنها را مستقیما به باند می‌رساند و وارد بخش گمرکی نشدند. ابوهادی مهدی مهندس در بیرون از هواپیما به دیدار سردار سلیمانی آمد و این دو سوار بر یک خودرو شدند که در انتظارشان بود. پاسداران محافظ سردار هم سوار اس‌یووی دوم شدند.

این دو خودرو در زیر نگاه ماموران امنیتی فرودگاه به سمت جاده اصلی خروجی فرودگاه رفتند. نخستین موشک پرتاب‌شده آمریکایی در ساعلت ۱۲:۵۵ به خودروی سردار سلیمانی و مهدی مهندس اصابت کرد. اس‌یووی حامل محافظان چند ثانیه بعد مورد اصابت موشک دوم قرار گرفت.

مقامات امنیتی عراق می‌گویند بازپرسان در ساعات پس از حمله، همه مکالمات و پیام‌های متنی کارکنان شیفت شب فرودگاه را در جستجوی کسانی که خبر سفر سردار را داده‌اند، بررسی کردند.

ماموران امنیت ملی عراق همچنین ساعت‌ها کارکنان امنیتی فرودگاه و کارکنان شرکت شارم وینگز را بازجویی کردند.

کد خبر 477023

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha