خانه‌های بالاتر از ۱۰میلیارد تومان و خودروهای شخصی سواری و وانت دوکابین بالاتر از یک میلیارد تومان از سال آینده به‌صورت پلکانی مشمول مالیات می‌شوند

لاكچري

به گزارش همشهری آنلاین، شرایط جنگ اقتصادی، تغییر رویکرد بودجه ۹۹را نیز به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده که طی آن  دولت   تمهیداتی برای این کار اندیشیده است؛ هرچند به عقیده کارشناسان این تمهیدات به‌گونه‌­ای که در لایحه پیشنهادی دولت گنجانده شده، نمی‌تواند مشکلات اساسی را در تأمین منابع برطرف کند. به گزارش همشهری، یکی از خصوصیت‌های عمده لایحه بودجه سال آینده، افزایش ۵۴درصدی درآمدهای ناشی از وصول مالیات است که باید ۶۸هزار میلیارد تومان از خلأ موجود در منابع بودجه عمومی را پر کند. البته دولتمردان می‌گویند: این افزایش درآمدهای مالیاتی قرار نیست بار مالیاتی مؤدیان فعلی و شناسنامه‌دار را سنگین‌تر کند و باید از مسیر گسترش چتر مالیاتی محقق شود.

  • مالیات بر ثروت‌های لوکس

گسترش چتر مالیات‌ستانی و جلوگیری از معافیت‌ها و فرارهای مالیاتی از مسائلی است که همواره در سال‌های اخیر تکرار شده؛ اما در اغلب موارد عقیم باقی مانده است. به‌عنوان‌مثال دریافت مالیات از خانه‌های خالی یکی از مواردی است که از سال ۹۴و با مصوبه مجلس الزامی شده اما نه‌تنها دولت به عملیاتی کردن آن همت نکرده، بلکه اصلاً در لایحه بودجه نیز شناسایی درآمد دندان‌گیری از این محل پیش‌بینی نشده است. امسال اما درحالی که بحث الزام دریافت مالیات بر ثروت و مجموع درآمد داغ شده، در لایحه بودجه ۹۹نیز ردیفی برای دریافت مالیات از صاحبان خودروها و خانه‌های لوکس پیش‌بینی شده است. اگر این مسئله در صحن علنی مجلس نیز به تأیید نمایندگان مجلس برسد و به قانون تبدیل شود، خودروهای سواری و وانت گران‌تر از یک میلیارد تومان و خانه‌های با ارزش بالاتر از ۱۰میلیارد تومان باید به‌صورت سالانه و پلکانی مالیات بپردازند.

  • مالیات بر خانه‌های ۱۰میلیاردی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹با اشاره به مصوبه اخذ مالیات از ثروت‌های لوکس در سال آینده، گفت: بر این اساس واحدهای مسکونی و انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که ازنظر ارزش مشمول این قانون شوند، از سال آینده مشمول مالیات هستند. هادی قوامی در نشست خبری کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۹۹معیار اول قانون برای دریافت مالیات بر ثروت‌های لوکس را مشمول واحدهای مسکونی با ارزش روز معادل ۱۰ میلیارد تومان و بیشتر عنوان کرد و افزود: ضریب دریافت مالیات از این خانه‌ها نسبت به مازاد ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان «یک در هزار»، نسبت به مازاد ۱۵ تا ۲۵ میلیارد تومان «دو در هزار»، نسبت به مازاد ۲۵ تا ۴۰ میلیارد تومان «سه در هزار»، نسبت به مازاد ۴۰ تا ۶۰ میلیارد تومان «چهار در هزار» و نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا «پنج در هزار» خواهد بود. نکته قابل‌توجه این است که طبق این قانون، خانه‌های در حال ساخت، خانه‌های شخصی در سال اول تملک و املاک دولتی مشمول این مالیات نخواهند شد.

به گزارش همشهری، براساس این مصوبه، اگر خانه‌ای ۱۵ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب این واحد مسکونی باید سالانه ۵ میلیون تومان بابت مازاد ۵میلیارد تومانی ارزش این خانه مالیات پرداخت کند و طبق فرمول صاحب ‌خانه‌ای که ارزش روز آن به ۲۵ میلیارد تومان برسد، باید سالانه ۲۵میلیون تومان مالیات بپردازد. همچنین اگر خانه‌ای ۶۰ میلیارد تومان ارزش داشته باشد صاحب آن باید سالانه ۱۵۰میلیون تومان مالیات بر دارایی پرداخت کند و مالیات متعلق  به  خانه ۷۰ میلیارد تومانی به ۲۰۰میلیون تومان در سال خواهد رسید.

  • دست‌انداز مالیاتی برای خودروهای میلیاردی

بخش دوم مالیات بر ثروت‌های لوکس به‌خودروهای سواری و وانت دو کابین شخصی با ارزش بالاتر از یک میلیارد تومان اختصاص دارد. این مالیات بر ارزش روز خودروها اعمال خواهد شد و با تداوم روند صعودی افزایش قیمت خودرو، احتمالاً در سال آینده بخش زیادی از خودروهای وارداتی را شامل خواهد شد. طبق گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۹، با اجرای قانون مالیات بر ثروت‌های لوکس، خودروهای گران‌تر از یک میلیارد تومان باید نسبت به مازاد یک تا یک و نیم میلیارد تومان، نیم درصد از ارزش روز خودرو را به‌عنوان مالیات بپردازند و این ضریب به‌صورت پلکانی برای خودروهای گران‌تر تغییر خواهد کرد؛ به‌گونه‌ای که خودروهای گران‌تر باید نسبت به مازاد یک و نیم تا ۳ میلیارد تومان، یک درصد و نسبت به مازاد ۳میلیارد تومان به بالا، یک و نیم درصد از ارزش روز خودرو را به‌عنوان مالیات بپردازند. طبق قانون پرداخت، این مالیات به‌صورت سالانه الزامی است؛ اما خودروهای دولتی، خودروهای شخصی در سال اول تملک و خودروهای مونتاژ شده یا به فروش نرسیده در نمایندگی‌های مجاز از این قاعده مستثنا شده‌اند. براساس مفاد این قانون، مالکان خودروهای سواری و وانت دو کابین شخصی تا ارزش یک میلیارد تومان از مالیات معاف هستند اما صاحب یک خودروی ۱.۵میلیارد تومانی باید سالانه ۲.۵میلیون تومان بابت مازاد ۵۰۰میلیون تومانی این خودرو مالیات بپردازد. همچنین براساس ضرایب قانون مالیات بر خودروی لوکس، صاحب خودروی ۳میلیارد تومانی باید سالانه ۱۷.۵میلیون تومان و صاحب خودروی ۵میلیارد تومانی باید سالانه ۴۷.۵میلیون تومان مالیات پرداخت کند. به گزارش همشهری، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹می‌گوید: حدود ۶۲ هزار خودروی بالای یک میلیارد تومان در کشور وجود دارد. بر این اساس اگر میانگین ارزش این خودروها ۱.۵میلیارد تومان درنظر گرفته شود و مالیات ۰.۵درصدی بابت مازاد ۵۰۰میلیون تومانی ارزش این خودروها وصول شود، دولت به ۱۵۵میلیارد تومان درآمد خواهد رسید. اگر میانگین قیمت همه این خودروهای لوکس ۳میلیارد تومان محاسبه شود، طبق ضرایب این قانون، کل مالیات متعلقه به آنها هزار و ۸۵میلیارد تومان خواهد بود. همچنین اگر به فرض میانگین قیمت همه این ۶۲هزار خودرو ۵میلیارد تومان درنظر گرفته شود، کل مالیات وصولی از این محل به ۲هزار و ۹۴۵میلیارد تومان خواهد رسید که کلاً معادل ۱.۵درصد از کل درآمدهای مالیاتی در لایحه بودجه سال ۹۹خواهد بود.

  •    چراغ سبز به واردات خودروهای هیبریدی و معدنی

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس گفت: در لایحه بودجه سال آینده مقرر شده  واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت هیبریدی و ماشین‌آلات معدنی با منشأ ارز خارجی طبق قوانین و مقررات انجام شود. به‌عبارت‌دیگر، این خودروها بدون تخصیص ارز از داخل کشور و فقط با مشخص شدن منشأ ارز آن می‌تواند وارد کشور شود؛ این در حالی است که طبق قوانین فعلی، واردات هر نوع خودرو حتی با منشأ ارز خارجی نیز ممنوع است. از دیگر خبرهای نشست دیروز کمیسیون تلفیق بودجه این بود که مقرر شده طلب ۵۰هزار میلیارد تومانی سازمان تأمین اجتماعی از دولت، در قالب واگذاری سهام و حقوق مالکان، تأمین خوراک با قیمت ترجیحی برای شرکت‌های تحت پوشش و واگذاری خانه‌های سازمانی دولتی پرداخت شود.

کد خبر 476969

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha