بیش از ۷۶ درصد از آبی که شهروندان مصرف می‌کنند، می تواند دوباره به بهره برداری رسیده و به چرخه غیر از مصرف آب شرب باز گردد، به این آب «آب خاکستری» گفته می‌شود. در همین راستا شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ فعالیت‌های گسترده خود را در سطح نواحی تحت پوشش خود به ویژه محدوده شهرک راه آهن آغاز کرده است.

آب خاکستری

همشهری آنلاین-ثریا روزبهانی : شرکت آب و فاضلاب منطقه ۳ تسهیلات ویژه ای به ساختمان های بیش از ۱۰ طبقه در حال ساخت که طرح خاکستری را اجرا کنند، ارائه می دهد. برای آشنایی با این طرح و نحوه اجرای آن با «سید علی موسوی زاویه» معاون بهره برداری آبفای منطقه ۳ تهران گفت و گو کرده ایم.

آب خاکستری در واقع فاضلاب تولیدی منازل و ادارات است که حاصل از آب شستشوی لباس، وان ودوش حمام، روشوئی و بخشی از هرزآب ظرفشوئی آشپزخانه را شامل می شود. اگر مجموع این آب مصرفی را جمع آوری و با سیستم تصفیه ای ساده، می توان به سادگی از هدر رفت این حجم از آب را که روانه شبکه فاضلاب می شود، جلوگیری کرد. «سید علی موسوی زاویه» معاون بهره برداری آبفای منطقه ۳ درباره این طرح توضیحات بیشتری ارائه می دهد و می گوید: «آب خاکستری آشامیدنی نیست و از آب خاکستری می توان برای مصارف خاصی در داخل همان مجموعه یا خارج از آن مانند آبیاری فضای سبز، کارواش های خانگی و موارد دیگر استفاده کرد. اکنون از جمله فعالیت های حوزه مدیریت مصرف که به صورت خاص و شاخص پیگیر آن هستند، اجرای طرح «آب خاکستری» است. این طرح به دلیل مشکلات و محدودیت‌هایی که در تأمین آب و منابع آبی در کل کشور، شهر تهران و به ویژه در ناحیه ۴ شهرک راه‌آهن که در منطقه ۲۲ شهرداری واقع شده وبه عنوان یک طرح خاص در حال بررسی و اجرا قرار گرفته است. این آب بیش از ۷۶ درصد از آب مصرف شده را به چرخه مصرف بازمی گرداند. تمام آب شرب که در اختیار مردم قرار داده می‌شود، در چند بخش مصرف و بعد به صورت خروجی آب وارد فاضلاب می شود. به دلیل اینکه شرکت آب و فاضلاب در منطقه ۲۲ با محدودیت منابع آبی روبروست به همین خاطر در تلاش است تا طرح آب خاکستری را اجرا کرده و گسترش بدهد.   در همین راستا با شهرداری منطقه ۲۲ و با سازمان نظام مهندسی، جلسات بسیار زیادی برگزار و هماهنگی لازم نیز صورت گرفته است. در صورتی که این طرح به مرحله اجرا برسد، ساختمان‌هایی که در حال ساخت هستند و تأسیسات داخلی‌شان را می‌توانند متناسب با این موضوع تجهیز کنند، ملزم خواهند بود تا تأسیسات آب خاکستری را نصب کنند. از این رو دستورالعمل‌های کلی آماده و از طریق شهرداری و نظام مهندسی به آنها ابلاغ خواهد شد. شرکت آب و فاضلاب  هم برای این مشترکان، تسهیلاتی  قائل می‌شود.  برای مثال آبی که تاکنون برای آبیاری فضای سبز خانه ها استفاده می شد، از آب تصفیه شده و مصرفی بوده است، اما اکنون این آب می تواند از محل بازیافت آب خاکستری استفاده شود و بالطبع کاهش شدیدی در هزینه‌های مصرفی آب به وجود خواهد آمد. ثانیاً علاوه بر آن، شرکت آب و فاضلاب یک دستورالعمل اعطای تسهیلات یا تخفیفاتی به میزان ۲۰ درصد به مالکان ارائه می دهد. »

وی در ادامه تاکید می کند و می گوید: «منابع آبی محدود است. به همین دلیل باید آب شرب و بهداشتی را که میزان قابل توجهی هزینه برای تصفیه آن صرف می شود، درست و بهینه مصرف کرد. استفاده از آب خاکستری باعث می شود تا حجم قابل توجهی از این آب سالم و پاک که حفظ شود و نیاز به برداشت کمتری از منابع آب زیرزمینی و سطحی وجود داشته باشد که این کار علاوه بر حفظ منابع آب، به حفظ محیط زیست هم کمک می کند. همچنین استفاده از آب خاکستری باعث کاهش مصرف انرژی هم می شود. » به گفته وی در منطقه ۲۲، چون با توجه به انبوه و برج سازی ها حجم مصرف زیاد است بالطبع حجم بازیافت آن هم زیاد خواهد بود. برای شهروندان خیلی باصرفه بوده و از طرفی امکان نصب این تاسیسات هم وجود دارد. موسوی در ادامه به ضرورت اجرای این طرح اشاره می کند و می گوید: «اجرای این طرح برای شرکت آب و فاضلاب سودی ندارد بلکه کاهش درآمد ها را هم در پی خواهد داشت. برای اجرای این طرح شرکت‌هایی به سازنده ها معرفی می‌شوند که مشاوره های لازم و وظیفه تامین وسایل را به عهده دارند. اکنون شرکت آب و فاضلاب، سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران در صف مقدم این طرح قرار دارند و مردم را راهنمایی می‌کنند تا بتوانند فعالیتی اصولی و اساسی را در ملک هایشان انجام بدهند. یعنی این جزو ملزوماتی خواهد بود که یک فرد وقتی برای گرفتن جواز ساختمان مراجعه می کند نقشه تاسیسات این طرح هم به همراه نقشه تاسیسات به آنها داده می شود.   برای اجرای این طرح علاوه بر نهادها، به تعامل شهروندان هم وابسته است. اگر شهروندان و ساکنان با آب خاکستری آشنا شوند و درباره این موضوع آگاهی داشته باشند، جامعه هدف گسترده تر و پایدار تری خواهیم داشت. در همین زمینه اکنون در منطقه ۲۲ شهرداری این آموزش و اطلاع رسانی به شهروندان منطقه آغاز شده است. چراکه در این منطقه جامعه هدف و تعداد جمعیت با توجه به بلند مرتبه سازی و ساخت و ساز های روبه افزایش است. »

کد خبر 476776

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha