۳ هزار و ۹۸۸ زوج خراسان شمالی در صف دریافت تسهیلات ازدواج هستند که به دلیل نداشتن ضامن تاکنون نتوانسته‌اند وام خود را دریافت کنند.

ازدواج

به گزارش همشهری‌آنلاین به نفل از ایرنا، رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های دولتی خراسان شمالی چهارشنبه ۱۸ دی گفت: ۹ هزار و ۹۴ فقره تسهیلات ازدواج در ۹ ماهه امسال پرداخت شده و میزان تسهیلات پرداختی ۲ هزار و ۸۹۱ میلیارد ریال بوده که هزار و ۸۸۱ فقره توسط بانک کشاورزی، هزار و ۶۶۵ فقره در بانک ملی و هزار و ۳۳۹ فقره در بانک صادرات پرداخت شده است.

علی اصغر هدایتی، عملکرد بانک های استان در پرداخت این تسهیلات را مطلوب خواند و خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در این مدت مصارف قرضالحسنه استان از منابع پیشی گرفته ولی تسهیلات ازدواج بدون محدودیت به زوجینی که پرونده آنها تکمیل شده باشد، پرداخت می‌شود. هم اینک نیز ۳ هزار و ۹۸۸ پرونده در صف داریم که با توجه به افزایش وام ازدواج به ۳۰۰ میلیون ریال در سال جاری این زوجین برای پیدا کردن ضامن دچار مشکل شدهاند.

وی بیشترین پرونده های در صف را با هزار و ۱۷۳ فقره مربوط به بانک کشاورزی، ۶۹۰ پرونده در بانک سپه و ۵۵۵ فقره در بانک صادرات اعلام کرد.

رئیس کمیسیون هماهنگی بانک های دولتی خراسان شمالی اظهار داشت: هم اینک با توجه به بخشنامه بانک مرکزی، نظام بانکی به ازای هر پرونده یک ضامن معتبر با سفته را از هر یک از زوجین مطالبه میکند، تا تعهد بازپرداخت اقساط ماهانه را داشته باشند و اگر به هر دلیلی وام گیرنده نتوانست اقساط خود را پرداخت کند امکان برداشت از حساب ضامن فراهم باشد.

وی گفت: براساس بخشنامه، بانک میتواند از حساب ضامنهای متاهل تا یک چهارم حقوق و ضامن های مجرد تا یک سوم حقوق را به عنوان اقساط معوق دریافت کند. همچینین با این شرایط پیدا کردن ضامن برای زوجین سخت شده در حالی که بانک های استان مشکلی در پرداخت تسهیلات ازدواج ندارند و حتی برخی بانک ها از محل منابع بلندمدت که خود بانک با سود ۱۵ درصد پرداخت میکند، برای مصارف قرض الحسنه با سود چهار درصد هزینه میشود.  

هدایتی یادآور شد: هم اکنون تمامی زوجین که تاریخ ازدواج آنها از اول فروردین سال ۹۶ به بعد باشد بعد از مشخص کردن بانک عامل تا پایان امسال میتوانند این تسهیلات را دریافت کنند.

کد خبر 476726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha