جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

ایده برگزاری ربوکاپ برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ میلادی توسط پروفسور آلن مک ورث از دانشگاه بریتیش کلمبیا کشور کانادا در مقاله‌ای تحت عنوان روبات‌های بینا مطرح شد.

 این مقاله در سال ۱۹۹۳ در کتابی تحت عنوان «Computer Vision: System, Theory, and Applications» نیز منتشر شد.

در همین زمان گروهی از محققان کشور ژاپن به بررسی امکانپذیری برگزاری مسابقه فوتبال روبات‌ها پرداختند که این بررسی‌ها منجر به تأسیس رقابت‌های Robot J-Leagueکه بعد به RoboCup تغییر نام داد) توسط پروفسور مینورو آسادا،  یاسو کنیوشی و هیرواکی کیتانو شد. رقابت‌های ربوکاپ در سال ۱۹۹۶ به صورت رسمی آغاز به‌کار کرد.

نام ربوکاپ در واقه از در هم آمیختن دو واژه مسابقه فوتبال روبات (Robot Soccer) و جام جهانی (World Cup) گرفته شده که ۱۹۹۶ تاکنون هر ساله و به صورت منظم برگزار شده و دیگر به‌عنوان معتبرترین برند جهانی علوم روباتیک شناخته می‌شود.

مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۰۸ در Suzhou چین برگزار خواهد شد.

مسابقات روبوکاپ آزاد ایران

اولین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران:
دانشگاه آزاد اسلامی قزوین به‌عنوان پیشرو در برگزاری مسابقات ربوکاپ در ایران طرحی را آماده و برای فدراسیون جهانی ربوکاپ ارسال کرد.

این طرح توسط فدراسیون ربوکاپ مورد پذیرش قرار گرفت و اولین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران درفروردین ۱۳۸۵ برگزار شد.

دومین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران:
دوره دوم این مسابقات به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی و در نمایشگاه بین‌المللی تهران درفروردین ۱۳۸۶ برگزار شد. در این دوره حدود ۲۶۰ تیم در قالب ۱۵ رشته با یکدیگر به رقابت پرداختند.

سومین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران:
دانشگاه آزاد قزوین برای سومین سال به‌عنوان میزبان سومین مسابقات ربوکاپ آزاد ایران انتخاب شد. امسال برای اولین بار محل برگزاری مسابقات در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین است. این دوره از مسابقات درفروردین ۱۳۸۷ و در ۱۶ رشته برگزار شد.

کد خبر 47644

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز