قرارگرفتن تنها مرکز آموزش عالی جنوب تهران در منطقه۱۷ اتفاق کم اهمیتی نیست. این مرکز که به نام مرکز علمی‌ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد شماره۶ شناخته شده، در ساختمانی که در گذشته عنوان مرکز ترک اعتیاد و مهارت‌آموزی بهاران را یدک می‌کشید، پا گرفته است.

دانشگاه

همشهری محله- رابعه تیموری: بیش از یک سال از آغاز فعالیت مرکز شماره۶ در محله زهتابی می‌گذرد و افزایش امنیت حاشیه ریل راه‌آهن تهران‌ـ جنوب، کاهش‌ تردد افراد معتاد و بی‌خانمان در محله زهتابی و رضایت اهالی محله از ثمرات راه‌اندازی این مرکز آموزشی است. دکتر «سجاد کمری» رئیس دانشگاه معتقد است مهارت‌محور بودن رشته‌های آموزشی این مرکز ظرفیت مناسبی برای افزایش اشتغال و رونق کسب و کار بازارهای جنوب تهران به وجود می‌آورد. کمری در گفت‌وگو با ما به نقش این مرکز در رونق بازارهای فرامنطقه‌ای در این بخش از شهر پرداخته است. 


مهارت‌محور بودن خدمات آموزشی از ویژگی‌های مراکز علمی‌ـ کاربردی است. به نظر شما تمرکز بازارهای فرامنطقه‌ای در جنوب تهران، تأثیرگذاری این خدمات را افزایش داده است؟ 
بسیاری از اصناف و بازاریان از قوانین کسب و کار اطلاعی ندارند و این ناآگاهی برای فعالیت آنها مشکلاتی را به وجود می‌آورد. کم اطلاعی در زمینه فوت و فن بازاریابی و تبلیغ خدمات هم یکی از ضعف‌هایی است که در شیوه کار فعالان اقتصادی جنوب تهران به چشم می‌خورد. ما تلاش می‌کنیم زمینه همکاری با بازارهای جنوب شهر مانند کاشی و سرامیک زمزم، مبل یافت‌آباد، پرده عبدل‌آباد و... را به وجودآوریم. در قالب این همکاری مهارت‌های بازاریابی و کسب صلاحیت حرفه‌ای را به اصناف آموزش می‌دهیم. از سوی دیگر۳۰درصد آموزش‌های مرکز شماره۶ مهارت‌محور است و ما به محلی برای کسب مهارت و تجربه عملی دانشجویان نیاز داریم. این همکاری شرایطی را فراهم می‌کند تا دانشجویان، دوره‌های کارورزی خود را در محیط واقعی کسب و کار بگذرانند. قرار گرفتن دفتر باشگاه صنایع‌دستی یونسکو در همسایگی مرکز شماره۶ هم درتحقق و اثربخشی این همکاری دوجانبه نقش بسزایی ایفا می‌کند. 
چه تعدادی از دانشجویان این مرکز ساکن جنوب تهران به‌ویژه محله زهتابی در منطقه۱۷ هستند؟ 
 دانشگاه واحد۶ در زمان انتقال به محله زهتابی ۴۵۰دانشجو داشت که ۱۵۰دانشجو به دلیل مشکلات رفت‌وآمد از تحصیل در این واحد انصراف دادند، ۱۵۰دانشجو فارغ‌التحصیل شدند و فقط ۱۵۰دانشجو باقی مانده است. در مرحله تکمیل ظرفیت رشته‌ها ۱۵۰دانشجوی بومی از ساکنان مناطق جنوبی جذب شدند. 
چه عواملی باعث کاهش تعداد دانشجویان مرکز شده است؟ 
مرکز علمی‌ـ کاربردی فرهنگ و هنر واحد۶ سال۱۳۷۸ در خیابان انقلاب تأسیس شد و پس از انعقاد قرارداد همکاری با شهرداری منطقه۱۷، در پایان تیرسال گذشته به محله زهتابی منتقل شد. ما در خیابان انقلاب موقعیت مکانی ممتازی داشتیم و برای پر کردن خلأ فضاهای فرهنگی جنوب شهر و به دعوت مدیریت شهری منطقه به این محله در حاشیه ریل راه‌آهن نقل مکان کردیم، اما بسیاری از دانشجویان به دلیل مشکلات رفت‌وآمد از ایستگاه مترو زمزم تا دانشگاه، مجبور به انصراف از تحصیل شدند. این مرکز دانشگاهی در فضای تبلیغات شهری منطقه هم معرفی نشده و بخش قابل توجهی از ظرفیت جذب دانشجوی دانشگاه خالی مانده است. 
کاهش یک سوم تعداد دانشجویان چالش‌ها و مشکلاتی هم به وجود آورده است؟ 
شهریه ۳۰۰دانشجو جوابگوی هزینه‌ها و مخارج مرکز نیست. ما به قول معروف مرحله خاک‌خوری را می‌گذرانیم و برای رسیدن به ثبات و رونق فعالیت‌های خود، به صرف زمان و حمایت مدیریت شهری نیاز داریم. در نظرگرفتن فرصتی یکی دو ساله برای پرداخت اجاره‌بهای ساختمان و راه‌اندازی خط تاکسی مترو زمزم‌ـ دانشگاه به ثبات این مرکز کمک می‌کند. 
در این مرکز چه رشته‌هایی تدریس می‌شود؟ 
کسب و کار، بازاریابی، روابط‌عمومی، عکاسی، گرافیک در ۲شاخه دیداری و شنیداری و ترجمه آثار مکتوب، معماری داخلی و دارالترجمه، رشته‌های تحصیلی واحد۶ هستند که در هر ترم پس از کسب مجوز جدید از دانشگاه جامع علمی‌ـ کاربردی به دانشجویان ارائه می‌شوند. 
 

کد خبر 476374

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha