بوی چرم گاوی و رنگ روغن پیچیده در عطر عود است. ویترین مغازه ها پر از نقش و نگار زیباست. یکی چوب می تراشد و هنرجویی چند قدم آن طرف تر قرنیه چشم را روی برگه برای چندین بار به روش سیاه قلم تمرین می کند و در این میان گروهی هنرجو وسط پاساژ در ورکشاپ نقاشی استادشان شرکت کرده اند.

پاساژ قائم

همشهری آنلاین-زهرا کریمی: اینجا آخرین طبقه پاساژ قائم در میدان تجریش است. جایی که می توان گفت پاتوق اهالی هنر است.

صدای جیر جیر قلم موی استاد«محمد مهدی میرزایی» در صدای موسیقی هنرجوی تار مغازه کناری گم شده است. استاد میرزایی از اعضای انجمن خوشنویسان ایران است. او درباره فعالیت هنری اش در کنار سایر هنرمندان در پاساژ قائم می گوید: «حدود ۱۲ سال است که با همسرم در این پاساژ، هنر خوشنویسی را آموزش می دهیم. طی سال هایی که اینجا مشغول کار هستیم برخی از معماران با دیدن آثار، از ما دعوت کرده اند تا نقش و نگار ساختمان هایشان را انجام دهیم. پاساژ در تهران زیاد است اما تاکنون دیده اید که یک طبقه کامل در اختیار هنرمندان باشد؟ طی روز حدود ۶ تا ۷ هنرجو دارم. برخی از هنرجویانم وقتی وارد کار حرفه ای می شوند فقط یک دغدغه دارند که کجا مانند اینجا را پیدا کنند تا فعالیت هنری داشته باشند. »

به هنرمند بها داده شده است

پشت ویترین یکی از مغازه ها پر است از سینی های شیشه ای که روی هر کدام از آنها نقشی طراحی شده و زیبایی رنگ ها چشمنوازی می کند. داخل مغازه هنرجویان کنار مربی شان «شراره آقایان» در حال رنگ آمیزی قاب و سنباده زدن بر شیشه ها هستند. آقایان توضیح می دهد که حدود ۸ از فعالیت و  تدریسش در این پاساژ می گذرد: «تجربیات بسیاری از کار در جاهای مختلف دارم. اما آرامشی که از کار در اینجا دارم هیچ کجا نداشته ام. در این شهر به این بزرگی تا امروز شاهد طبقه اختصاصی برای هنرمندان و آثار هنری ایرانی در هیچ پاساژی نبوده ام. جمع شدن هنرمندان رشته های مختلف هنری در یک جا به چند دلیل ارزشمند است؛ خیلی مواقع ما، هنرمندان از یکدیگر کمک می گیریم. آنهایی هم که اهل هنر هستند و قصد یادگیری دارند با آمدن به اینجا بهتر می توانند رشته هنری، استاد و سبک کاری مورد علاقه شان را انتخاب کنند. »

کار در اینجا به من انگیزه می دهد

تابلوهای نقاشی قهوه خانه ای انتهای سالن کنار هم چیده شده اند. گوشه ای از سالن «منصور عباسی» مشغول آموزش تکنیک های این سبک نقاشی به هنرجویش است. او از فضایی که مدیریت پاساژ در اختیارش گذشته می گوید: «از کودکی نقاشی قهوه خانه ای را نزد پدرم آموختم. وقتی در این کار حرفه ای شدم یک مغازه در دزاشیب داشتم. ۳ سال پیش یکی از دوستانم اینجا و فضای هنری پاساژ را معرفی کرد. با دیدن فضا مشتاق شدم تا فعالیت هنری ام را کنار سایر هنرمندان انجام دهم. هر روز ساعت ۱۰ تا ۲۲ به حدود ۱۵ هنرجو نقاشی سنتی ایرانی آموزش می دهم. » عباسی از استقبال پایتخت نشینان به هنر می گوید: «قبلاً در مغازه مشغول فعالیت بودم و با یک عده خاصی ارتباط داشتم اما از وقتی که در این پاساژ به صورت کارگاهی مشغول کار شده ام استقبال و بازخورد مردم حال خوبی را به من هدیه می دهد و با بازخورد گردشگران خارجی و ایرانی انگیزه می گیرم. تنها انتظارم تبلیغات است تا شهروندان از فعالیت ما در اینجا باخبر شوند. »

آموزش خط و رسم به هنرجویان آنقدر «مهدی موسوی» را غرق در کار کرده است که متوجه حضور کسی به گالری اش نمی شود. او همزمان با آموزش چند تکنیک به هنرجویان توضیح می دهد که ۱۹ سال در رشته هنری مینیاتور، سیاه قلم و مداد رنگی تجربه کار هنری دارد  و ۸ سال از فعالیتش در این پاساژ می گذرد: «اوایل کار نه چندان مشتری داشتم و نه امیدی بود که کسی به طبقه ششم بیاید. ماه های اول به صورت آزمایشی کارم را شروع کردم اما به مرور با پیوستن سایر هنرمندان به ما و راه اندازی گالری ها، پاخور این طبقه زیاد شد و خوشبختانه این گردهمایی هنرمندان اینجا را تبدیل به یک مهد هنری و پاتوقی برای هنرمندان کرده است. » 

حمایت از هنرمندان

«مجید محبی» رئیس هیئت مدیره پاساژ قائم تجریش درباره اختصاص گالری های هنر و تشکیل گردهمایی هنرمندان می گوید: «بانی راه اندازی گالری های هنر در این طبقه و این محوطه که وسایل قدیمی در آن به نمایش گذاشته شده حاج حسن واعظی، مالک پاساژ است. او خیلی به هنر علاقه دارد و به هنرمندان در این طبقه میدان داده است تا بتوانند بدون دغدغه در کنار یکدیگر مشغول فعالیت هنری باشند و برای آنکه دغدغه آنها در حوزه فعالیت حرفه ای کاهش یابد مبلغ اجاره مغازه ها خیلی کم است یا بخش هایی از دیوار راهروها را رایگان در اختیار برخی از هنرمندان تازه کار گذاشته تا کسب و کاری داشته باشند. »

کد خبر 476339

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha