عکاس و مستندساز جنگ است و از سال‌های جنگ تحمیلی تا جنگ مقاومت در لبنان و سوریه و عراق و ... با شهید سپهبد سلیمانی دیدارهای متعددی داشته است. «رضا برجی» آموخته‌های زیادی از حاج قاسم در این سال‌ها کسب کرده و چند وجهی بودن این شهید را یکی از مهمترین ویژگی‌های شخصیتی او می‌داند.

حاج قاسم سلیمانی

همشهری آنلاین-مرضیه موسوی: سپهبد شهید را از زمان دفاع مقدس می‌شناسد‎؛ زمانی که جبهه را فرماندهی می‌کرد و خستگی نمی‌شناخت. رضا برجی، عکاس و مستندساز سال‌های جنگ و مقاومت می‌گوید :«از زمانی که نخستین بار حاج قاسم را دیدم در خاطر دارم که صبورانه و با حوصله با همه صحبت می‌کرد. اگر در جمعی بود در هر شرایطی تا زمانی که رزمنده‌ها و نیروها از دیدنش سیر نمی‌شدند سوار ماشین نمی‌شد و آنجا را ترک نمی‌کرد. سپهبد سلیمانی علاوه بر اینکه فرمانده‌ای بادرایت و استراتژیستی قهار در جنگ بود، ویژگی‌های دیگری هم داشت که او را به شخصیت برجسته‌ای تبدیل می‌کرد. او هم راهکار را خوب می‌دانست و هم می‌دانست چگونه باید هر تصمیم را اجرا کند. از طرف دیگر به هر منطقه‌ای می‌رفت خیلی زود بر فضای آنجا مسلط می‌شد. فردی باجذبه بود که در هر جبهه‌ای شنیدن نامش رعب و وحشت در دل دشمن ایجاد می‌کرد. در کنار اینها فردی مردمی بود و خیلی زود به قلب افرادی که در جوارش بودند نفوذ می‌کرد. سپهبد سلیمانی مثل دیگر افراد اثرگذار تاریخ فردی چندوجهی بود. هر کسی که ایشان را می‌دید و پای صحبت با او می‌نشست احساس می‌کرد که درهای جدید و پنجره‌های تازه‌ای به رویش گشوده شده و زندگی‌اش عمق و معنای تازه‌ای پیدا کرده است. اینها بود که حاج قاسم را به فردی منحصر به فرد و اثرگذار تبدیل می‌کرد.»

چگونه می توان یک تفکر را از بین برد؟

تصویری که از حاج قاسم در ذهن این عکاس و مستندساز نقش بسته‏، تصویر فردی است که در هر جمعی وارد می‌شود افراد را دور خود جمع می‌کند و حرفی برای گفتن دارد. کنگره شهدای کرمان که سال گذشته با حضور سردار سلیمانی در این استان برگزار شده بود خاطره زنده‌ای از اثرگذاری حاج قاسم در هر گردهمایی و برنامه‌ای است. برجی می‌گوید :«سال گذشته کنگره‌ای برای یادبود شهدا در هر استان برگزار شد و سردار سلیمانی مسئولیت برگزاری این کنگره را در استان کرمان برعهده داشت. همه افرادی که در این کنگره‌ها حضور داشتند یا در جریان اخبار آن بودند به خوبی درک کرده بودند که کیفیت برگزاری کنگره در کرمان بسیار بالاتر از هر مراسم دیگری بود و دلیلش هم اثرگذاری و محبوبیت ایشان بود. هر کاری که به نیروهایش می‌سپرد به بهترین شکل ممکن انجام می‌دادند و برای فرمانبرداری از ایشان با جان و دل کار می‌کردند‎؛ چه در جبهه مقاومت و میدان جنگ و چه در فعالیت‌های فرهنگی. دلیلش نفوذ به قلب و روح اطرافیانش بود. این اثرگذاری را در تمام محافلی که ایشان در آن حضور داشت می‌شد به وضوح دید.» برجی شهادت سپهبد سلیمانی را نقطه اثرگذاری در جبهه مقاومت می‌داند و می‌گوید :«قاسم سلیمانی یک تفکر بود. چگونه می‌توان یک تفکر را از بین برد؟ من فکر می کنم با شهادت ایشان جریان مقاومت راه او را استوارتر ادامه خواهد داد. این اشتباه استراتژیک امریکا بود که تصور می‌کرد با شهادت حاج قاسم می تواند این تفکر و این جریان را ضعیف کند.»

کد خبر 476072

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha