وزیر امور خارجه بریتانیا در اظهار نظری گستاخانه از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی حمایت و اعلام کرد لندن برای حاکم شدن خویشتنداری تلاش می‌کند.

سردار سليماني

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، در شرایطی که تردیدها درباره توجیه قانونی بودن دستور تروریستی دانلد ترامپ در گوشه و کنار دنیا به ویژه آمریکا روز به روز افزایش می‌یابد، دومینیک راب در گفتگو با اسکای نیوز از این اقدام دفاع و اعلام کرد دولت بریتانیا با شرایط فعلی واشنگتن ابراز همدردی می‌کند.

وزیر امور خارجه بریتانیا افزود: «بگذارید شفاف باشیم؛ سلیمانی یک تهدید منطقه‌ای بود و ما به آمریکا برای دفاع مشروع از خود حق می‌دهیم. آنها شرایطی را که منجر به اقدام به عملیات شد شرح دادند و ما با شرایطی که آمریکایی‌ها گرفتارش شده بودند همدردی می‌کنیم. از زمان ترور سردار سلیمانی با رئیس‌جمهوری و نخست‌وزیر عراق و همتایان آلمانی و فرانسوی گفتگو کرده‌ام و تمرکز بریتانیا بر حفاظت از نیروها و شهروندان حاضر در منطقه است.»

حمایت همه‌جانبه وزیر خارجه بریتانیا از اقدام تروریستی ترامپ و تاکید بر قرار گرفتن با آمریکا در یک جبهه با انتقادهای شدید در داخل این کشور مواجه شده است. امیلی ثورنبری، وزیر کشور در سایه و نامزد ریاست حزب کارگر گفت: «تصمیم واشنگتن برای ترور کردن ژنرال سلیمانی در حمله پهپادی در عراق ثبات و صلح را در خاورمیانه به خطر می‌اندازد و بریتانیا باید در شرایط درگیری موضعی بی‌طرف بگیرد.» او در عین حال اتهام‌های بی‌اساس علیه سردار شهید سلیمانی را تکرار کرد.

از سوی دیگر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا به بی‌بی‌سی گفت که درباره پیامدهای ترور سردار سلیمانی نگرانی‌های جدی دارد. جک استرا افزود: «حتی اگر توجیه ترامپ را درباره دلیل ترور ژنرال قاسم سلیمانی بپذیریم که من نمی‌پذیرم، این اقدام قابل درک نیست و پیامدهای بسیار جدی و خطرناک برای غرب، برای آمریکا و برای منطقه خواهد داشت.»

نخست‌وزیر پیشین بریتانیا گفت: «دومین نکته که پس از شنیدن خبر ترور به ذهنم رسید، نفوذ به حصار امنیتی دومین فرد قدرتمند و محافظت‌شده حکومت ایران است. می‌دانم ایرانی‌ها الان چقدر عصبانی‌اند که به امنیت و محرمانه بودن حرکت‌های سردار سلیمانی نفوذ شده است.»

کد خبر 475728

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • داود TR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    0 0
    یادم میاد چند سال قبل آقای لاریجانی خوب جوابی به اینها داد. «سگ زرد برادر شغال هستش»
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۵
    0 0
    مگه کم در زمان های گذشته از این کشور انگلستان آسیب به ما رسید