یک کارشناس انرژی گفت: آمریکا با حضور در عراق بدنبال ایجاد پایداری در تامین نفت است؛ چرا که این پایداری نوعی امنیت را برای بازار نفت به همراه دارد.

بنزين هوم پيج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حسین قاسمی کارشناس انرژی در پاسخ به اینکه آیا آمریکا برای حضور در عراق انگیزه نفتی دارد و علت هزینه‌کرد آن در این کشور چیست، گفت: اول باید توجه داشته باشیم که در آمریکا مبحثی وجود دارد و مورد مطالعه قرار می‌گیرد درباره اینکه هزینه نظامی هر گالن بنزین (سوخت) در آمریکا چقدر است. بیشتر مطالعات انجام شده پیرامون چنین محوری این است که برآوردی از هزینه‌های انجام شده این کشور در خاورمیانه داشته باشند.

  • هزینه نظامی آمریکا برای هر گالن بنزین چقدر است؟

وی افزود: به تبع افزایش هزینه‌های نظامی آمریکا در خلیج فارس، هزینه تولید هر گالن بنزین در آمریکا بالا می‌رود. بررسی‌های انجام شده از سال ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۸ میلادی نشان می‌دهد هر گالن بنزین در آمریکا بین ۳۵ سنت تا یک دلار هزینه‌های نظامی برای استفاده مصرف‌کنندگان نهایی این سوخت دارد.

به گفته این کارشناس انرژی، در آمریکا سالانه ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیارد گالن بنزین مصرف می‌شود؛ برآوردها نشان می‌دهد که در آمریکا سالانه رقمی حدود ۴۰ تا بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار هزینه نظامی انجام می‌شود تا سوخت به دست مصرف کنندگان آمریکایی برسد. امسال و سال گذشته شاهد انقلاب شیل در آمریکا بودیم که توانست کمک مناسبی به این کشوردر این زمینه کند. توجه داشته باشیم که این هزینه‌های نظامی برای هر گالن سوختی که به دست یک آمریکایی می‌رسد در دوران جنگ‌ها و درگیری‌های نظامی چندین برابر می‌شود.

در نمودار زیر هزینه نظامی آمریکا در خلیج فارس با خط مشکی و میانگین ارزش واردات (نفت) از خلیج فارس با خط قرمز نشان داده شده است.

  • آمریکا بدنبال تأمین پایدار نفت است

قاسمی با اشاره به حمله آمریکا به عراق در مارس ۲۰۰۳ میلادی توضیح داد: طی گزارشات موجود سالانه حدود ۳۰۰ میلیارد دلار هزینه جنگ با عراق در نظر گرفته شد که این رقم، بودجه تصویب شده برای وزارت دفاع آمریکا بوده است که اگر به این رقم هزینه‌های درمان و سایر افزایش هزینه‌ها را اضافه کنیم به رقم بالغ بر ۳ تریلیون دلار می‌رسیم.

وی اظهار داشت: اگر دلیل حمله آمریکا به عراق را صرفاً منافع نفتی بدانیم، در حالی که تولید نفت عراق نزدیک به ۵ میلیون بشکه در روز است و البته بخشی نیز صرف مصرف داخلی خود عراق می‌شود، نگاهی ساده انگارانه به موضوع داشته‌ایم.

  • میزان واردات نفت آمریکا از عراق طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ میلادی

این کارشناس انرژی با تاکید بر اینکه عربستان و آمریکا در یک راستا هستند، گفت: ملک عبدالله به جورج بوش، رئیس جمهوری وقت آمریکا نامه نوشت و در این نامه رژیم اشغالگر قدس را تهدید به تحریم نفتی کرد که در پی آن گفتگوی‌های صلح فلسطین و رژیم اشغالگر قدس شکل گرفت. از سویی دیگر باز هم این عربستان بود که با پایین آوردن قیمت نفت موجب آسیب جدی به اقتصاد شوروی و نابودی اتحاد جماهیر شوری شد. بنابراین شاهد یک رابطه ناگسستنی بین آمریکا و عربستان هستیم که البته فراز و نشیب‌هایی را نیز تجربه کرده است.

قاسمی با بیان اینکه عراق به عنوان دومین تولیدکننده نفت اوپک از اهمیت ویژه ای برای بازار نفت برخوردار است، تصریح کرد: آمریکا با حضور در عراق هدف ایجاد پایداری در بازار نفت را دنبال می‌کند؛ چرا که این پایداری نوعی امنیت را برای بازار نفت به همراه دارد.

وی گفت: شاید مصرف‌کنندگان مشکلی با تأمین نفت مورد نیاز خود با قیمت‌های مختلف نداشته باشند، اما آنها این مهم را در نظر دارند که اگر روزی نفت (تولید نفت) در بازار کاهش یابد چه سرانجامی خواهند داشت. این نکته می‌تواند دلیلی برای حضور آمریکایی‌ها در عراق باشد. انرژی در حقیقت ستون فقرات اقتصاد جهان است و به همین دلیل ایران فارغ از تعهداتی که دارد تنگه هرمز را که در نتیجه استفاده از آن ۱۷ درصد نفت جهان تأمین می‌شود، نمی‌بندد.

به گفته این کارشناس انرژی میزان صادرات نفت عراق به آمریکا که عمدتاً از نفت سنگین بصره تأمین می‌شود حدود ۵۲۰ هزار بشکه در روز است که ۱۰۰ هزار بشکه بیش از صادرات نفت عربستان به آمریکا است که این رقم را از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون تقریباً حفظ کرده است. این در حالی است که امسال صادرات نفت عربستان به آمریکا کاهش داشت و طبق آخرین آمار در اکتبر ۲۰۱۹ میلادی میزان صادرات نفت عربستان به آمریکا ۴۲۰ هزار بشکه در روز بوده است. این اختلاف خود به تنهایی می‌تواند یکی از جذابیت‌های حضور آمریکا در عراق است.

کد خبر 475608

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha