شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹
۰ نفر

مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: مرحله نخست طرح پایش بیماری‌های ویروسی آبزیان در سطح مزارع تکثیر و پرورش قزل آلای استان اجرا شد.

قزل آلا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، زینب محمدخانی شنبه ۱۴ دی با اعلام این خبر افزود: بیماری‌های "وی. اچ. اس"، "آی. اچ. ان" و "آی. پی. ان" که نمونه‌هایی از آنها برای تشخیص و پایش به آزمایشگاه مرجع  فرستاده ‌شد از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی ماهیان سردآبی است و در صورت انتشار، خسارت های غیر قابل جبرانی در پی خواهند داشت.

وی ادامه داد: تعیین میزان شیوع بیماری در مزارع، دستیابی به اطلاعات لازم برای اجرای برنامه های پیشگیری از بروز بیماری، پیشگیری از گسترش بیماری و ارتقاء وضعیت بهداشتی و شرایط امنیت زیستی مراکز تکثیر و پرورش ماهیان سردابی به منظور  تضمین سلامت ماهیان پرورشی قزل‌آلا از جمله اهداف این طرح است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان عنوان کرد: در این طرح ۵۱ مرکز پرورشی و ۱۶ مزرعه  تکثیر ماهیان قزل آلا در استان در قالب مراقبت (نمونه برداری)  و تعداد ۱۲۶ مزرعه پرورشی در قالب پایش(بازدید و بررسی بالینی و کالبد گشایی) در شهرستان های ازنا،  الیگودرز، بروجرد، پلدختر چگنی، خرم آباد، دلفان،  دورود و سلسله بازدید شد و هزینه های مربوط به این طرح برای مراکز تکثیر و پرورش آبزیان استان نیز رایگان بود.  

محمدخانی گفت: در راستای اجرای طرح کارشناسان دامپزشکی استان با مراجعه به مزارع فعال سردآبی شهرستان ها و نمونه گیری از استخرها و تکمیل پرسشنامه های مربوطه، جزئیات عملیات پایش را در سامانه اطلاعات جغرافیایی سازمان دامپزشکی کشور ثبت کردند. همچنین فاز دوم این طرح در اسفند ماه سالجاری با توجه به تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده اجرا خواهد شد.

کد خبر 475404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha