رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اخباری که درباره کمبود دارو در کشور منتشر می‌شود و نیز راه‌اندازی قرارگاه دارو توضیح داد.

محمدرضا شانه‌ساز

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، محمدرضا شانه‌ساز رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری سومین یادواره شهدا و ایثارگران حوزه دارویی در سازمان غذا و دارو گفت: با وجود مشکلات تحریم، مواد اولیه دارویی برای ۶ ماه تا یک سال و داروهای خارجی ساخته‌شده برای حداقل ۳ تا ۶ ماه در انبارها موجود است.

شانه‌ساز ادامه داد: دشمن با هر ابزاری که توانسته است روز به روز حلقه محاصره را تنگ‌تر کرده و علاوه بر ممانعت از مراودات مالی، به طور مشخص از شرکت‌های دارویی کشورها می‌خواهد که به ایران دارو ندهند. اما با مدیریت قرارگاه دارویی در وزارت بهداشت، کمبود نگران‌کننده‌ای در حوزه دارو نداریم و به جز استثنائاتی که وجود دارد، کمبودهای دارویی از مدت مشابه سال‌های قبل کمتر است.ِ

وی بیان کرد: ایجاد قرارگاه دارویی با تدبیر دکتر نمکی وزیر بهداشت، از تجربیات دوران دفاع مقدس بود و باعث شد استقلال سازمان غذا و دارو و حوزه اختیارات آن به مراتب بیشتر شود. 

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: نباید با خبررسانی‌های نادرست توقعات غیرواقعی برای داروهای خارجی در مردم ایجاد کرد. این نوع خبررسانی‌ها در خدمت خواست دشمن است. 

وی گفت: از جمله این داروها که شاهد ایجاد نیاز کاذب در مورد آن هستیم، داروی خارجی تامیفلو برای درمان آنفلوآنزا است که نمونه ایرانی آن به میزان کافی تولید و حتی ۲/۵ برابر نیاز کشور در بیمارستان‌ها توزیع شده و اکنون به وفور در کشور موجود است.

شانه‌ساز اظهار کرد: داروی آنفلوآنزا سلاحی است که جایگزین ندارد و نباید در داروخانه‌ها توزیع و توسط هر پزشکی تجویز شود. در مورد این دارو نه‌تنها کمبود نداریم، بلکه بیش‌بود داریم و نگرانیم که حجمی از این دارو بلااستفاده بماند و تاریخ مصرف آن تمام شود.

کد خبر 475368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha