فرار هالیوودی رئیس پیشین شرکت‌های نیسان و رنو از توکیو نیروهای امنیتی ژاپن و ترکیه را به تکاپو انداخته و پلیس بین‌الملل برای بازداشت او به دولت لبنان اعلان قرمز داده است.

هجوم پليس ژاپن به خانه غصن در توكيو

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، کارلوس غصن که قرار بود به اتهام فساد مالی در ژاپن محاکمه شود، با نقشه زیرکانه همسرش کارول با یک هواپیمای اختصاصی از توکیو به استانبول و از آنجا با پروازی دیگر به بیروت رفت. حالا این فرار سینمایی مقام‌های امنیتی هر سه کشور ژاپن، ترکیه و لبنان را به دردسر انداخته است.

وزیر دادگستری لبنان روز پنجشنبه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که از سوی اینترپل اعلان قرمز دریافت کرده است. هر چند درخواست پلیس بین‌الملل ضمانت اجرایی ندارد و کشورهای دریافت‌کننده اعلان می‌توانند نسبت به آن بی‌توجه باشند. با این حال، درخواست بازداشت آنی غصن با خروج احتمالی از لبنان فعال می‌شود و دیگر کشورها می‌توانند او را دستگیر کنند و به کشور صادرکننده اعلان قرمز (اینجا ژاپن) بازگردانند.

از سوی دیگر، از ژاپن خبر می‌رسد نیروهای امنیتی روز پنجشنبه به خانه محل اقامت رئیس پیشین نیسان حمله کرده‌اند بلکه از شیوه فرار او از پوشش نیروهای پلیس نشانه و سند بیابند. از ترکیه هم خبر می‌رسد نیروهای امنیتی هفت نفر را در جریان رسیدگی به پرونده فرار غصن بازداشت کرده‌اند. خبرگزاری رسمی آناتولی اعلام کرد این هفت نفر شامل چهار خلبان، دو مامور فرودگاه آتاتورک و مدیر اجرایی یک شرکت باربری هوایی هستند.

غصن روز سه‌شنبه از خانه خود در توکیو به فرودگاهی نزدیک پایتخت ژاپن منتقل و با پروازی اختصاصی به فرودگاه آتاتورک استانبول منتقل شد. پس از آن دوباره سوار یک جت شخصی شد و حوالی ساعت چهار صبح در فرودگاه رفیق حریری بیروت به زمین نشست. مقام‌های لبنان پیش‌تر گفته بودند رئیس پیشین نیسان به شکل کاملا قانونی با گذرنامه فرانسوی و کارت شناسایی لبنانی وارد این کشور شده و دلیلی برای بازداشت او وجود ندارد.

بر اساس گزارش اخیر رویترز، کارلوس غصن پس از آنکه فهمید محاکمه‌اش تا آوریل ۲۰۲۱ به تعویق افتاده است، تصمیم گرفت از ژاپن بگریزد. به ویژه آنکه کریسمس امسال هم اجازه نیافت با همسرش کارول حرف بزند. به نظر می‌رسید بازجویی دختر و پسر غصن در آمریکا از سوی مقام‌های ژاپنی هم دستاویزی برای زیر فشار گذاشتن او بوده باشد.

غصن از پدر و مادری لبنانی در برزیل به دنیا آمده و سال‌ها در فرانسه زندگی کرده است. از این رو، به دلیل داشتن سه گذرنامه لبنانی و فرانسوی و برزیلی بعید است این سه کشور او را به اینترپل یا پلیس ژاپن تحویل دهند.

کد خبر 474924

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha