سال ۲۰۱۹ برای مسافران هوایی یکی از امن‌ترین سال‌های تاریخ بود و دهه ۲۰۱۰ را با کمترین آمار مرگ در حوادث پروازی از زمان آغاز عصر ورود جت‌ها به خطوط هوایی به پایان رساند.

سقوط یویینگ 737 مکس در اتیوپی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایندیپندنت، همزمان با نخستین روز سال ۲۰۲۰ گزارش سالانه ایمنی پروازهای غیرنظامی از سوی گروه مشاوران هوانوردی هلند منتشر شد؛ گزارشی که نشان می‌دهد با وجود سقوط دو فروند هواپیمای بویینگ ۷۳۷ مکس و کشته شدن در مجموع ۲۵۱ نفر در پنج پرواز مرگبار، آمار تلفات هوایی سال گذشته کمتر از میانگین پنج سال اخیر بوده است.

آدرین یانگ، نویسنده گزارش ایمنی پروازهای غیرنظامی می‌گوید: «هر چند سال گذشته بیش از ۲۵۰ نفر در پنج حادثه پروازی کشته شدند اما این رقم کمتر از تعداد قربانیان حوادث جاده‌ای در فقط ۱۰۰ دقیقه در سراسر جهان است.» بدترین تراژدی سال هم سقوط یک فروند ۷۳۷ مکس در خطوط هوایی اتیوپی در ۱۰ مارس ۲۰۱۹ بود که ۱۵۷ مسافر و خدمه آن کشته شدند.

این پرواز از آدیس‌آبابا راهی نایروبی در کنیا بود که اندکی پس از بلند شدن با سر زمین خورد و همه سرنشینان آن در دم جان باختند. یک روز پیش‌تر یک هواپیمای قدیمی از نوع داگلاس در مناطق روستایی مرکز کلمبیا سقوط کرده و همه ۱۲ سرنشین آن کشته شده بودند. سال ساخت هواپیما ۱۹۴۵ بود اما به شکل مرتب و همیشگی در خطوط هوایی لیزر فعالیت و پرواز می‌کرد.

سومین حادثه مرگبار سال روز پنج می در شلوغ‌ترین فرودگاه مسکو رخ داد. خلبانان سوخوی سوپرجت آئروفلوت چند دقیقه پس از برخاستن از زمین به مشکل کنترل برخوردند و برای فرود اضطراری به فرودگاه بازگشتند. تصاویر ویدئویی نشان می‌داد هواپیما با سرعت زیاد به زمین می‌خورد و بالا می‌رود و بعد قسمت دم آن ناگهان آتش می‌گیرد.

۴۱ نفر از ۷۸ سرنشین هواپیما در این حادثه کشته شدند و سال پیش از آن هم در یک حادثه هوایی دیگر در فرودگاهی نزدیک مسکو ۷۱ نفر جان خود را از دست داده بودند، روز ۲۴ نوامبر و شش ماه پس از آخرین حادثه مرگبار هوایی برای پروازهای تحاری، یک فروند هواپیمای خطوط بیزی بی اندکی پس از بلند شدن از فرودگاه گوما در کنگو در منطقه‌ای شلوغ سقوط کرد.

۱۹ مسافر هواپیما و ۱۰ نفر از ساکنان منطقه در این حادثه جان سپردند. آخرین حادثه مرگبار هوایی هم درست چهار روز پیش از پایان سال رخ داد و در آن یک هواپیمای فوکر ۱۰۰ کمتر از یک دقیقه پس از بلند شدن از فرودگاه آلماتی در قزاقستان سقوط کرد. از ۹۳ مسافر و خدمه این پرواز فقط ۱۲ نفر کشته شدند. مقصد هواپیما فرودگاه نورسلطان، پایتخت قزاقستان بود.

سال کذشته فقط یک حادثه هوایی مرگبار در هر ۵.۵۸ میلیون پرواز رخ داد و ۲۵۱ کشته برجای گذاشت. این آمار و ارقام نصف حوادث و کشته‌های سال ۲۰۱۸ و البته بسیار بیش از سال ۲۰۱۷ بود که در دو حادثه ۱۳ نفر کشته شدند. با وجود سقوط دو هواپیمای ۷۳۷ مکس، انتظار می‌رود این مدل امسال دوباره پرواز و تا ۲۰ سال آینده مسافران را جابه‌جا کند.

ناپدید شدن دو فروند بویینگ ۷۷۷ خطوط هوایی مالزی در ۲۰۱۴ و سقوط دو فروند بویینگ ۷۳۷ مکس در دو سال گذشته هم باعث نشد جایگاه دهه ۲۰۱۰ به عنوان امن‌ترین دهه در پروازهای تجاری خدشه‌دار شود. بر اساس آمار سازمان ملل، هر سال بیش از یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر در سراسر دنیا در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و این یعنی آمار ۲۵۱ کشته در پنج حادثه هوایی سال ۲۰۱۹ فقط در ۱۰۰ دقیقه روی زمین ثبت می‌شود.

کد خبر 474868

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha