فکرش را هم نمی‌کردند که سال‌ها پس از فارغ‌التحصیلی دوباره در حیاط مدرسه صف ببندند و سر جلسه امتحان بنشینند، اما این اتفاق افتاد و آنها پشت نیمکت‌های کلاس فرزندانشان نشستند تا در «مسابقه کتابخوانی والدین» شرکت کنند. فرزندان آنها دانش‌آموز دبیرستان دوره اول هیئت امنایی شهید چمران هستند. در این مدرسه برنامه‌هایی که برای‌ ترویج کتابخوانی برگزار می‌شود.

کتابخوانی

همشهری آنلاین-رابعه تیموری:پدر و مادرها یکی یکی وارد مدرسه می‌شوند. بعضی از آنها هنوز سرشان در کتاب است و انگار دلشوره امتحان رهایشان نمی‌کند. چند دانش‌آموز لباس نظامی پوشیده‌اند و با سلام نظامی به پدر و مادرهای تازه وارد خوشامد می‌گویند. «امیرحسین حسین‌نژاد» که از دانش‌آموزان زبروزرنگ پایه نهم است با دم و دستگاه فیلمبرداری کنار در ایستاده و با والدین درباره دلیل شرکت آنها در مسابقه مصاحبه می‌کند. بسیاری از پدر و مادرها احترام گذاشتن به فرزندانشان را دلیل حضورشان عنوان می‌کنند. تعدادی هم به مطالعه کتاب «سیری در سیره نبوی»که منبع مسابقه و از آثار شهید «مرتضی مطهری» است، علاقه‌مند شده‌ و در مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند.در راهرو مدرسه نمایشگاه کتاب برپا شده و چند دانش‌آموز مشغول تبلیغ و فروش کتاب‌ها هستند. والدینی که دیگر حال و حوصله مطالعه ندارند، به نمایشگاه سرک می‌کشند و خرید می‌کنند. بعضی از آنها هم سراغ فوتبال دستی و میز پینگ‌پنگ گوشه حیاط می‌روند و سرگرم بازی می‌شوند. 
با هم شرکت کنید تا برنده شوید
زنگ مدرسه به صدا درمی‌آید و والدین در حیاط صف می‌بندند. ساعت ۱۶ برای برگزاری آزمون تعیین شده، ولی زنگ امتحان با تأخیر نواخته می‌شود تا کسی جا نماند. برای منظم شدن صف‌ها به مبصر و ناظم نیازی نیست و والدین خیلی زود و مرتب پشت سرهم می‌ایستند. چهره‌های بشاش آنها نشان می‌دهد از بازگشت به روزهای درس و امتحان احساس خوبی دارند.‌ ترفند مدیر مدرسه برای جمع کردن اعضای خانواده پای درس و کتاب کارساز بوده است. او برای حضور هریک از والدین ۱۰ امتیاز تعیین کرده و اگر پدر و مادر با هم در مسابقه شرکت کنند ۲۰ امتیاز می‌گیرند. والدینی که زرنگ و حسابگر بوده‌اند با هم در مسابقه شرکت کرده‌اند. «عظیم گل محمدی» مدیر مدرسه پای‌ تریبون می‌آید و از والدین قدردانی می‌کند که در این مسابقه شرکت کرده‌اند. او می‌گوید: «امروز سومین دوره مسابقه کتابخوانی والدین در این مدرسه برگزار می‌شود. هدف ما از تدارک این برنامه به وجود آوردن لحظاتی با طعم کتاب و مطالعه در جمع خانواده‌هاست.» 


یک امتحان سخت
تعدادی از دانش‌آموزان به‌عنوان مراقب جلسه امتحان انتخاب شده‌اند. یکی از آنها با خنده به دیگری می‌گوید: «کاش اجازه می‌دادند تقلب پدر و مادرها را بگیریم.‌» گویا به مراقبان سفارش شده که اگر والدین موقع امتحان تقلب کردند نامحسوس و پنهانی اسامی آنها را یادداشت کنند تا سر فرصت با آنها تماس بگیرند و خطایشان را گوشزد کنند. روی میزها اسامی دانش‌آموزان نوشته و برای هریک از والدین تغذیه‌ای مختصر و لیوانی با آرم مدرسه گذاشته شده است. پرسشنامه‌ها که توزیع می‌شود، چهره بسیاری از اولیا در هم می‌رود. مدیر مدرسه اعلام کرده که پرسش‌ها دقیق و مشکل طراحی می‌شود و گویا کاملاً به وعده‌اش عمل کرده است. پدر و مادرهایی که با هم در مسابقه شرکت کرده‌اند آرام با هم مشورت می‌کنند. ساعت اداری به پایان رسیده، اما «‌مهدی نیکبخت» رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه و تعدادی از همکارانش به مدرسه آمده‌اند تا از این جلسه امتحان متفاوت بازدید کنند. 
برای برنده‌ها ضیافت برپا می‌شود
وقتی زمان امتحان به پایان می‌رسد، مادرها با عجله دور هم جمع می‌شوند تا بدانند چند سؤال را درست پاسخ داده‌اند. پدرها چندان کنجکاو نیستند که بدانند نتیجه امتحان چه می‌شود و گوشه‌ای به اختلاط مشغول می‌شوند. انگارفقط کسانی که کتاب را سطر به سطر و با دقت مطالعه کرده‌اند، از امتحان سربلند بیرون آمده‌اند. تعدادی از مادرها از مبهم بودن چند پرسش که به‌عنوان تست هوش طراحی شده، گلایه دارند. در حالی که هوا تاریک و میدان بهاران خلوت شده، پدر و مادرها یکی یکی مدرسه را ترک می‌کنند. والدین۳۵۰دانش‌آموز در مسابقه شرکت کرده‌اند و قرار است والدین۵۰دانش‌آموز که رتبه‌های برتر را کسب کنند به اردوی خانوادگی یک روزه یا ضیافت ناهار دعوت شوند. 

کد خبر 474565

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha