سال ۲۰۱۹ در حالی به پایان می‌رسد که خاورمیانه وقایع فراوانی را پشت سر گذاشت و نفت با وجود اقدامات اوپک، حاضر نشد به قیمت بالاتری صعود کرد و در بازه محدودی باقی ماند.

نفت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۰ نسبت به سال ۲۰۱۹ حداقل برای قیمتهای نفت تفاوت چندانی نداشته است. آژانس بین‌المللی انرژی اوایل ماه میلادی جاری پیش‌بینی کرد بازار جهانی نفت در ماه‌های نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز مازاد عرضه خواهد داشت. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه هم هفته گذشته اظهار کرد: انتظار دارد اوپک پلاس در دیدار رسمی که ماه مارس خواهد داشت، درباره تسهیل محدودیتهای تولید مذاکره شود.

اگرچه این مذاکرات به معنای تسهیل محدودیت عرضه نخواهد بود اما ممکن است اوپک پلاس در میزان کاهش تولیدی که توافق کرده بود، تغییراتی صورت دهد.

عامل دیگری که ممکن است قیمت‌های نفت را تحت فشار کاهشی قرار دهد، توافق اخیر عربستان سعودی و کویت است که سرانجام برای ازسرگیری فعالیت دو میدان نفتی مشترک در منطقه بی‌طرف میان دو کشور اختلافاتشان را حل و فصل کردند. ظرفیت تولید این میادین نفتی نیم میلیون بشکه در روز است.

احسان الحق، تحلیلگر رفینیتیو در این باره به نشریه اماراتی "نشنال" گفت: اضافه شدن ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت سنگین ترش در ابتدا در بازار احساس نخواهد شد اما زمانی که به ۳۰۰ هزار بشکه برسد، برای اوپک پلاس مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

بلومبرگ هفته گذشته به نقل از تحلیلگران بانک سیتی نوشت: ریسک اختلال عرضه بر اثر مسائل ژئوپلیتیکی در خاورمیانه کاملا از میان نرفته و با این حال بازارها که سابق بر این نسبت به چنین موارد اختلال عرضه آسیب‌پذیر بودند، به این ریسک چندان اعتنایی نمی‌کنند.

این موضوع چندان برای اقتصادهای وابسته به نفت در این منطقه خوب به نظر نمی‌رسد. بسیاری از آنها برای بازگشت به رشد در فقدان قیمت‌های بالای نفت به دشواری تلاش می‌کنند و موسسه فیچ پیش‌بینی کرده که در صورت کاهش بیشتر قیمت‌های نفت، کسری بودجه شماری از این کشورها در سال ۲۰۲۰ ممکن است تشدید شود و مشکلات سیاسی و اجتماعی را برای آنها به بار بیاورد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اگر ارزش سهام آرامکو برخلاف وعده‌هایی که داده شده است، نتواند بازدهی بالایی داشته باشد، این مشکل به خصوص برای عربستان سعودی ممکن است نگران‌کننده باشد. بسیاری از شهروندان معمولی عربستان سعودی برای خرید سهام این غول نفتی پول استقراض کرده‌اند و اگر آنها پول خود را از دست دهند یا نتوانند سود کنند، ریاض ممکن است مشکل بزرگتری نسبت به پایین ماندن قیمت‌های نفت پیدا کند.

کد خبر 474503

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha