آمار کشته شدگان حوادث آبان به روایت دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم را در این گزارش مشاهده کنید.

اعتراضات بنزینی

به گزارش همشهری آنلاین، نشریه پاسدار اسلام به قلم سعدااله زارعی نویسنده روزنامه کیهان به اعتراضات بنزینی و آمار و ارقام تلفات و تخریب‌ها در این اعتراضات پرداخت. روزنامه‌های ایران و اعتماد نیز با بازنشر بخش‌هایی از آن به موضوع کشته شدگان حوادث آبان ماه پرداخته‌اند.

 ایران نوشت: نشریه ‎پاسدار اسلام متعلق به دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم به مدیر مسئولی محمدحسن ‎رحیمیان آماری جدید از کشته شدگان اعتراضات آبان ارائه کرده است.

 سعدالله زارعی نویسنده روزنامه کیهان در ماهنامه «پاسدار اسلام» در تحلیل حوادث و اعتراضات آبان ماه گزارشی نوشته که در بخشی از آن آمده است: در این اغشاشات به بیش از ۵۰ پایگاه و پاسگاه انتظامی و نظامی حمله شد. ۳۴ آمبولانس، ۷۳۱ بانک، ۱۴۰ مکان عمومی، ۹ مرکز مذهبی، ۷۰ پمپ بنزین، ۳۰۷ خودروی شخصی و غیردولتی، ۱۸۳ خودروی انتظامی و ۱۰۷۶ موتورسیکلت شخصی مورد حمله قرار گرفتند. تعداد کشته‌های این سه روز حدود ۱۷۰ نفر بود که شامل به شهادت رسیدن تعدادی از نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیج هم می‌شود. این آمار بخوبی نشان می‌دهد که هدف اصلی درگیری‌هایی که در این سه روز روی داد، منفعل کردن مردم و ایجاد وحشت در آنان بوده است. به آتش کشیده شدن بیش از ۱۸۰ خودروی انتظامی می‌تواند پیامی دو وجهی داشته باشد؛ یک وجه آن خویشتنداری نیروهای انتظامی از اقدام مسلحانه حتی در وقت قرار گرفتن در معرض تعرض است و یک وجه دیگر انفعال نیروهای انتظامی حداقل در روز اول بوده است. یک گزارش بیانگر آن است که ورود جدی نیروی انتظامی در روز یکشنبه تأثیر زیادی در مهار تخریب‌ها داشت.

اعتماد نیز در این زمینه نوشت: با فروکش کردن اعتراض‌های آبان‌ ماه و گذشت بیش از ۴۰ روز اعتراض‌های صورت گرفته به افزایش قیمت بنزین هنوز هیچ‌یک از مسوولان و نهادهای مسوول، آمار دقیقی از تعداد کشته و بازداشت‌شدگان ارایه نکرده‌اند از این روز گاه و بی‌گاه رسانه‌های خارج از ایران در فقدان اطلاع‌رسانی رسمی با انتشار آماری فضا را به سمت مدنظر خود سوق می‌دهند.

آخرین نمونه این اقدام ادعای خبرگزاری رویترز است که تعداد کشته‌شدگان را ۱۵۰۰ نفر اعلام کرد ولی این آمار هم از سوی مقامات مسوول در دولت و هم در قوه قضاییه تکذیب شد.

در این میان برخی از رسانه‌های داخلی نزدیک به جریان اصولگرا نیز در گزارش‌ها و مطالبی بعضا آماری را بیان می‌کنند که ناظران و شبکه‌های اجتماعی را به واکنش وا می‌دارد. آخرین نمونه این موضوع اقدامی است که ماهنامه «پاسدار اسلام» انجام داد. این ماهنامه تصویر نخست امروز خود را به نهم دی‌ ماه اختصاص داده و در گفت‌وگویی با آیت‌الله شب‌زنده‌دار، بزرگ‌ترین فضیلت رهبری را «اخلاص ایشان» معرفی کرده است. اما نکته حاشیه‌ساز نه این گفت‌وگو بلکه گزارشی است که «سعدالله زارعی» نوشته است.

او که از نویسندگان روزنامه کیهان است در این گزارش که با عنوان «واکاوی فتنه اغتشاشات اخیر و حکمت ورود رهبری» منتشر شده، کوشیده اعتراض‌های صورت گرفته به افزایش قیمت بنزین را به عوامل خارج از کشور به‌ ویژه ایالات متحده امریکا و رسانه‌های خارج از کشور نسبت دهد. زارعی در بخشی از این گزارش به اعتراض‌های صورت گرفته در ۳ روز ابتدایی پس از اعلام افزایش قیمت بنزین از سوی شورای عالی هماهنگی اقتصادی اشاره و آورده است:«تعداد کشته‌های این ۳ روز حدود ۱۷۰ نفر بود که شامل به شهادت رسیدن تعدادی از نیروهای انتظامی، امنیتی و بسیج هم می‌شود.

این آمار به‌ خوبی نشان می‌دهد که هدف اصلی درگیری‌هایی که در این ۳ روز روی داد، منفعل کردن مردم و ایجاد وحشت در آنان بوده است. به آتش کشیده شدن بیش از ۱۸۰ خودروی انتظامی می‌تواند پیامی دو وجهی داشته باشد؛ یک وجه آن خویشتنداری نیروهای انتظامی از اقدام مسلحانه حتی در وقت قرار گرفتن در معرض تعرض است و یک وجه دیگر انفعال نیروهای انتظامی حداقل در روز اول بوده است. یک گزارش بیانگر آن است که ورود جدی نیروی انتظامی در روز یکشنبه تاثیر زیادی در مهار تخریب‌ها داشت.» اینکه سعدالله زارعی و نشریه «پاسدار اسلام» چگونه توانسته به این آمار دست پیدا کند، پرسشی است بی‌پاسخ اما در این میان وابستگی‌های نشریه یاد شده و زارعی می‌تواند نکته قابل ‌توجهی باشد. پاسدار اسلام آن‌ طور که در پایگاه اطلاع‌رسانی‌اش عنوان کرده به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم وابسته است و محمدحسن رحیمیان، مدیرمسوولی آن را برعهده دارد.

زارعی نیز در طول سال‌های اخیر بیشتر با نام روزنامه کیهان شناخته شده و حالا با نام «نویسنده» این روزنامه در رسانه‌های نزدیک به جریان اصلاحات معرفی می‌شود. در این میان پروانه سلحشوری، نماینده تهران در اظهاراتی که پایگاه خبری دیدبان ایرانیان منتشر کرده با انتقاد از عدم آمار دقیق کشته‌شدگان با طرح این پرسش که این افراد «از طریق چه منابعی» به این «آمار» دسترسی پیدا کرده‌اند، خواستار اعلام هر چه سریع‌تر آمار جان‌باختگان از سوی قوه قضاییه شده است.{متن کامل}

کد خبر 474393

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha