مدیرعامل انجمن اوتیسم با اشاره به این‌که نزدیکان و اعضای خانواده فرد دارای اختلال اوتیسم در معرض بیماری‌های روانی حاد هستند، درخصوص افزایش رفتارهای خارج از عرف و شرع آنها بر اثر نداشتن حمایت و فشارهای اقتصادی و اجتماعی هشدار داد.

اوتیسم

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سعیده صالح‌غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم گفت: گزارش‌های متعددی درمورد شیوع آسیب‌های روانی مانند اضطراب، افسردگی، اختلال روانی دوقطبی و شیزوفرنی بین اعضای خانواده‌هایی که دارای فرزند اوتیسم به‌ویژه طیف شدید هستند، وجود دارد.

صالح‌غفاری بیان کرد: تمام اعضای خانواده فرد اوتیسم باید حداقل هر ۶ ماه یک بار چکاپ سلامت روان شوند و سطح اختلالات روانی آنها ارزیابی شود زیرا غیر از تبعات جسمی که جسم مادر یا پدر را به عنوان مراقب اصلی تحلیل می‌کند، بیماری‌های روان نیز آنها را تهدید می‌کند.

وی افزود: حتی گزارش‌هایی در سطح اقدام به خودکشی در پدر و مادر و خواهر و برادر فرد دارای اوتیسم نیز مشاهده شده است.

مدیرعامل انجمن اوتیسم گفت: چالش و بحران خطرات آسیب‌های روانی در خانواده‌های دارای فرزند طیف شدید اوتیسم در حال گسترش است. فرزند دارای اوتیسم طیف شدید با عملکرد پایین تمام امکانات، عواطف، اقتصاد و توجه خانواده را به اجبار به خود معطوف می‌کند. والدین ۲۴ساعته باید تمام وقت، انرژی، اقتصاد و توجه خانواده را برای او بگذارند تا فقط او را نگهداری کنند که رفتارهای این فرزند، خطرات و تبعاتی نداشته باشد.

  • تاثیر اوتیسمی‌ها بر خواهر و برادرشان 

صالح‌غفاری اظهار کرد: دیگر عضو خانواده که به عنوان خواهر یا برادر در خانواده دارای فرزند اوتیسم زندگی می‌کند، دائم از خود می‌پرسد «من چه گناهی کردم که چنین خواهر یا برادری داشته باشم». این عضو خانواده می‌خواهد درس بخواند، پیشرفت کند یا ازدواج کند اما تمام پیشرفت‌ها و ازدواج و تصمیم‌گیری او به ناچار منوط به فرد اوتیسمی درون خانواده می‌شود.

مدیرعامل انجمن اوتیسم ادامه داد: ده‌ها طرح موضوع مشاوره داشتیم که فرد خواستگار به دلیل این‌که طرف مقابلش خواهر یا برادر دارای اوتسیم داشته، از ازدواج منصرف شده و این اتفاق حتی در حالت عاطفی شدید نیز رخ داده است.

وی گفت: حتی پسر و دختری که نبوغ و انتظار حمایت از خانواده را دارد، دائما با محرومیت مالی و عاطفی مواجه می‌شود چون فعلا خواهر یا برادری دارای اوتیسم در خانواده دارد. والدین همه زندگی را برای فرزند دارای اوتیسم می‌فروشند زیرا بیمه شامل حال اوتیسم نمی‌شود، بنابراین تمام زندگی منحصر به این فرد می‌شود.

  • انتظار افزایش شیوع رفتارهای پرخطر روانی 

مدیرعامل انجمن اوتیسم با اشاره به حادثه‌ای که طی آن اواخر آذر سال جاری پسری دانشجو که از آزارهای برادر اوتیسمی خود به تنگ آمده بود - به تقلید از یک فیلم هالیوودی - او را خفه کرد، گفت: وقتی جامعه به شرایط خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم توجهی ندارد، نتیجه‌اش می‌شود این‌که دانشجوی ۲۱ساله رشته نرم‌افزار کامپیوتر دست به رفتاری خطرناک می‌زند. با توجه به شرایط کنونی، بحران اقتصادی و انواع فشارها روی جامعه، افرادی که در خانواده‌ای زندگی می‌کنند که یک فرد دارای اوتیسم در آن هست و از صبح فریاد می‌زند، تلویزیون را می‌شکند و رفتارهای تکانشی دارد، بدیهی است که جو خانواده را برای هرگونه تنش مهیا می‌کند.

صالح‌غفاری افزود: در حادثه‌ای که یک برادر دست به قتل برادر کوچک‌تر خود زده، او دائما و سال‌ها با این چالش درگیر بوده است. اگر به اعضای خانواده و مراقبان فرد دارای اوتیسم رسیدگی و توجه ویژه نشود، انتظار افزایش درصد شیوع رفتارهای خارج از موازین شرعی و عرفی به‌شدت بالا می‌رود و به اتفاقی منجر می‌شود که برادر تصمیم به قتل برادر کوچک می‌گیرد.

طبق آمار جهانی، از هر ۱۵۰ تولد یک نفر دارای اختلال اوتیسم است که در ایران این آمار یک درصد جمعیت برآورد می‌شود که برابر با ۸۰۰ هزار نفر است. اما آمار ثبت‌شده افراد دارای اختلال اوتیسم در ایران به‌سختی به ۳۰ هزار نفر می‌رسد که ممکن است علت آن نبود ابزار تشخیصی کامل باشد. از سوی دیگر، طیف‌های خفیف اوتیسم هیچ‌گاه تشخیص داده نمی‌شوند.

اختلال اوتیسم یکی از انواع اختلالات رشدی - عصبی با علائم روان‌شناختی است که بر رشد طبیعی مغز و در نتیجه مهارت‌های اجتماعی فرد تاثیر می‌گذارد.

کد خبر 474315

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha